لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

برخورد خشونت‌آمیز مأموران پلیس ایران با یک نوجوان مهاجر افغان


ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، برخورد خشونت‌آمیز افرادی که مأموران پلیس ایران خوانده شده‌اند با یک مهاجر افغان را نشان می‌دهد.

در این تصاویر دیده می‌شود که یکی از مأموران زانوی خود را بر گردن پسربچه‌ای گذاشته و به او دشنام می‌دهد.

این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده است.

رادیوفردا توانسته مکان این ویدئو را آبسرد دماوند تشخیص دهد اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

رادیو آزادی، سرویس افغانستان رادیو اروپای آزاد، نیز به نقل از شماری از مهاجران افغان در ایران، این نوجوان را «سید مهدی، یک مهاجر ۱۵ ساله افغان» معرفی کرده است.

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل، روز چهارشنبه، ۱۷ مرداد، به این ویدئو واکنش نشان داده و رفتار نیروی انتظامی ایران با پناهجویان و مهاجرین افغان «به ویژه با آنهایی که اسناد قانونی دارند خلاف اصول و معیارهای پذیرفته شده بین‌المللی و‌ قوانین مهاجرت» دانسته است.

آقای فایق در حساب شخصی خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «این عمل غیرانسانی و غیراسلامی مامور پولیس ایران شدیدا قابل نکوهش و پیگیری است».

این در حالی است که روز چهارشنبه فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی گفت مهاجران «غیرمجاز» باید تا پایان سال خاک ایران را ترک کرده و به کشور خود بازگردند.

در ماه‌های اخیر بارها گزارش‌هایی از بازداشت و اخراج اتباع خارجی از ایران در رسانه‌های داخلی منتشر شده بود و گرچه در این گزارش‌ها به تابعیت این افراد اشاره نمی‌شود، اما جمع‌بندی دیگر گزارش‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که بیشتر این افراد شهروندان افغانستان هستند.

وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران فروردین امسال در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «مهاجرین افغانستانی باید به سرزمین خود برگردند و افغانستان را آباد سازند».

XS
SM
MD
LG