لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

جایزه ده میلیون دلاری آمریکا با هدف شناسایی و بازداشت عوامل حملات سایبری سپاه


ایالات متحده برای دریافت اطلاعاتی که منجر به شناسایی یا کشف موقعیت مکانی شش عامل ارشد حملات سایبری سپاه پاسداران شود جایزه‌ای تا سقف ده میلیون دلار تعیین کرد.

برنامه «پاداش برای عدالت» وابسته به سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در این زمینه، نام و عکس این افراد را منتشر کرده است.

این پاداش برای مهدی لشکریان، حمیدرضا لشکریان، حمید همایون‌فال، میلاد منصوری، محمدباقر شیرین‌کار و رضا محمدامین صابریان تعیین شده که به نوشته پاداش برای عدالت، «با فعالیت‌های مخرب سایبری گروه‌های هکری سپاه پاسداران» مرتبط هستند.

از حمیدرضا لشکریان به عنوان «رئیس فرماندهی سایبری-الکترونیک سپاه» نام برده شده است.

آمریکا معتقد است که گروه هکری «انتقامجویان سایبری» (CyberAv3ngers) که وابسته به سپاه پاسداران و مهدی لشکریان است از نوامبر سال ۲۰۲۳ به سیستم‌های کنترل تولیدشده در اسرائیل در تاسیسات زیرساختی چند ایالت آمریکا حمله کرده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی، هکرهای «مرتبط با جمهوری اسلامی» علاوه بر خرابکاری در تجهیزات صنعتی اداره آب در منطقه‌ای در غرب ایالت پنسیلوانیا، دست‌کم چهار نهاد دیگر و یک مجموعه آکواریومی را در چند ایالت آمریکا هدف هک سایبری قرار داده‌اند.

دی‌ماه سال گذشته، اداره تحقیقات فدرال آمریکا، سازمان محافظت از محیط زیست و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند در نتیجه هک سایبری در منطقه الیکوئیپا در غرب پنسیلوانیا نیز، صنایع و تأسیساتی در چند ایالت دیگر آمریکا نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

این اولین بار نیست که آمریکا برای عوامل حملات سایبری سپاه پاسداران جایزه نقدی تعیین می‌کند.

بهمن سال گذشته، ایالات متحده از تعیین جایزه تا سقف ده میلیون دلار برای کسانی خبر داد که اطلاعاتی درباره علیرضا شفیعی‌نسب، هکر ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارائه‌ دهند.

بر اساس این بیانیه که در سایت برنامه «پاداش برای عدالت» وابسته به سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آقای شفیعی‌نسب بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ در استخدام شرکت «محک رایان‌افزار» بوده و به نیابت از سپاه پاسداران، که در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا است، اقدامات «مخرب سایبری» علیه نهادهای آمریکایی انجام داده است.

وزارت خارجه ایالات متحده بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ برای دریافت اطلاعاتی درباره دو شهروند ایرانی که مظنون به انجام اقدامات هکری برای اثرگذاری بر آخرین انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا بودند، جایزه نقدی ده میلیون دلاری تعیین کرده بود.

در آن زمان اعلام شد که محمدحسین موسی کاظمی ۲۴ ساله و سجاد کاشیان ۲۷ ساله هر دو ساکن ایران هستند.

همچنین در اردیبهشت امسال، وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین فرد و نهاد ایرانی را به اتهام فعالیت مخرب سایبری در فهرست‌ تحریم‌های خود قرار داد و وزارت دادگستری آمریکا نیز از اقدام قانونی علیه چهار هکر ایرانی خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد چهار فرد و دو شرکت را به دلیل دست داشتن در «فعالیت‌های مخرب سایبری» تحریم کرده است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این افراد و شرکت‌های تحریم‌شده «به نمایندگی از فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران فعالیت می‌کردند».

به گفته برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی «این بازیگرانِ مخرب سایبری جمهوری اسلامی همچنان با یک کمپین هماهنگ و چندوجهی، به شرکت‌ها و نهادهای دولتی ایالات متحده حمله می‌کنند تا زیرساخت‌های حیاتی آمریکا را بی‌ثبات کنند و به شهروندان آسیب بزنند.»

شرکت مهرسام اندیشه‌ساز، شرکت داده‌افزار سامان (وابسته به فرماندهی امنیت سایبری سپاه)، علیرضا شفیعی‌نسب، رضا کاظمی‌فر، حسین محمد هارونی، کمیل برادران سلمانی در فهرست تحریم‌های این وزارتخانه قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش‌های برنامه پاداش برای عدالت، وزارت خزانه‌داری آمریکا و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG