لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

واکنش‌ گسترده در شبکه‌های اجتماعی به‌ ویدئوی رفتار خشن مامور پلیس با مهاجر افغان


عکسی از ویدئوی برخورد خشونت‌آمیز ماموران پلیس در ایران با مهاجر خردسال افغان
عکسی از ویدئوی برخورد خشونت‌آمیز ماموران پلیس در ایران با مهاجر خردسال افغان

انتشار ویدئویی حاکی از برخورد خشونت‌آمیز مأموران پلیس در ایران با یک مهاجر نوجوان افغان در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان با واکنش‌های گسترده مواجه شده است.

در این ویدئو که رادیوفردا دریافته مربوط به منطقه آبسرد دماوند است،‌اما زمان ثبت آن قابل تأیید نیست، یک مأمور نیروی انتظامی زانوی خود را بر گردن پسربچه‌ای گذاشته و به او دشنام می‌دهد.

رادیو آزادی، سرویس افغانستان رادیو اروپای آزاد، به نقل از برخی مهاجران افغان در ایران، این نوجوان را «مهدی و ۱۵ ساله » معرفی کرده است.

پس از انتشار این ویدئو برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی این موضوع را با ماجرای مرگ جرج فلوید، سیاه‌پوستی آمریکایی، مقایسه کردند که در بازداشت پلیس جان باخت، و با هشتگ «جرج فلوید افغانستان» درباره آن نوشتند.

از جمله ژیلا گل‌انبار، روزنامه‌نگار افغان در شبکه ایکس،‌ نوشت: این برخورد غیرانسانی و وحشیانه پلیس جمهوری اسلامی‌ است با کودک کم‌شنوای افغانستان، نفرت‌پراکنی ممنوع.

عالیه مطلب‌زاده، کنشگر مدنی ساکن ایران، هم در شبکه‌ ایکس نوشت: تحمل ندارم ویدیوی کودک افغان که پلیس پا روی گردنش گذاشته رو ببینم. تحمل ندارم ویدیوی کتک زدن و روی زمین کشیدن و بازداشت دختران ۱۴ ساله را از سوی گشت ارشاد ببینم... ما به کجایِ تاریخ زنجیر شدیم؟

مقیم مهران، روزنامه‌نگار افغان، هم در شبکه ایکس خود نوشت: دلم را شکسته‌ای، گردنم را نشکن لطفا! آن‌چه از برخورد پلیس ولایت فقیه با کودک افغان در رسانه‌ها درز کرده، نوک کوه یخی است که به لطف رسانه‌های اجتماعی آشکار شده است.

پیشتر نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل، نیز در روز چهارشنبه، ۱۷ مرداد، به این ویدئو واکنش نشان داده و رفتار نیروی انتظامی ایران با پناهجویان و مهاجرین افغان را «به ویژه با آنهایی که اسناد قانونی دارند خلاف اصول و معیارهای پذیرفته شده بین‌المللی و‌ قوانین مهاجرت» دانسته است.

انتشار این ویدئو و بازتاب گسترده آن در شبکه‌های اجتماعی در حالی‌ است که روز چهارشنبه ۱۷ مرداد فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی گفت که مهاجران «غیرمجاز» باید تا پایان سال خاک ایران را ترک کرده و به کشور خود بازگردند.

در ماه‌های اخیر بارها گزارش‌هایی از بازداشت و اخراج اتباع خارجی از ایران در رسانه‌های داخلی منتشر شده و گرچه در این گزارش‌ها به تابعیت این افراد اشاره نمی‌شود، به نظر می‌رسد بیشتر این افراد شهروند افغانستان باشند.

XS
SM
MD
LG