لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

وال‌استریت جورنال: ایران در حال انجام تحقیقات هسته‌ای پیشرفته است


به نوشته روزنامه وال‌استریت جورنال، تازه‌ترین ارزیابی آژانس اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که ایران در حال حاضر در کار ساخت سلاح هسته‌ای نیست اما در حال انجام تحقیقات پیشرفته‌ای است که توانایی تولید چنین سلاحی را افزایش می‌دهد.

وال‌استریت جورنال در گزارشی که روز جمعه ۱۹ مرداد منتشر شد، به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنان بر این باور است که ایران در حال حاضر در تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

با این حال به نوشته این روزنامه، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش خود که ماه گذشته به کنگره ارائه کرد، هشدار داده که ایران «فعالیت‌هایی انجام داده که موقعیت بهتری برای ساخت سلاح اتمی، اگر تصمیم به این کار بگیرد، ایجاد کرده است».

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،ایران همچنان به غنی‌سازی ۶۰ درصدی، یعنی بسیار نزدیک به غنی‌سازی ۹۰ درصدی که برای ساخت تسلیحات لازم است، ادامه می‌دهد.

همچنین خبر انجام تحقیقات پیشرفته اتمی ایران همزمان با آن منتشر شده است که تنش‌ها در منطقه، به ویژه پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، افزایش یافته و تهران اسرائیل را به «خونخواهی» تهدید کرده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

به نوشته وال‌استریت جورنال، در گزارش ماه گذشته مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا عبارتی که معمولا در گزارش‌های قبلی تکرار می‌شد حذف شده است؛ عبارتی مبنی بر اینکه «ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی توسعه تسلیحات اتمی لازم برای تولید یک ابزار هسته‌ای قابل آزمایش را انجام نمی‌دهد».

این روزنامه در عین حال به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت شواهدی در دست نیست که نشان دهد رهبر جمهوری اسلامی ایران قصد از سرگیری برنامه تسلیحات اتمی را داشته باشد؛ برنامه‌ای که به باور نهادهای اطلاعاتی در سال ۲۰۰۳ کنار گذاشته شد.

جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است.

در گزارش وال‌استریت جورنال به جزییات تحقیقات پیشرفته اتمی ایران اشاره چندانی نشده اما به نقل از کارشناسان یادآور شده است که دلیل تغییر ارزیابی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، تحقیقات گسترده‌ علمی و مهندسی یک سال اخیر در ایران است.

همچنین به نوشته این روزنامه، نگرانی‌ها به ویژه درباره تحقیقات ایران در حوزه‌های مدل‌سازی رایانه‌ای و متالورژی است که ارتباط مستقیمی با ساخت سلاح‌های هسته‌ای دارد.

وال استریت جورنال در عین حال یادآور شده است که فعالیت‌ها و تحقیقات هسته‌ای ایران تنها دلیل نگرانی‌ها نیست و اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی درباره سلاح‌های هسته‌ای نیز در سال جاری به شکل قابل توجهی افزایش یافته و این موضوع به تدریج از حالت «تابو» خارج می‌شود.

از اردیبهشت ۱۳۹۸ و به دنبال خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی تعهدات خود در ذیل این توافق هسته‌ای را به شدت کاهش داده و بر میزان غنی‌سازی اورانیوم افزوده است.

XS
SM
MD
LG