لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

گزارش رویترز درباره حضور نظامیان روسیه در ایران برای آموزش استفاده از موشک‌های فتح


تصویری که وزارت دفاع جمهوری اسلامی از سامانه موشکی «فتح ۳۶۰» منتشر کرده است
تصویری که وزارت دفاع جمهوری اسلامی از سامانه موشکی «فتح ۳۶۰» منتشر کرده است

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع اطلاعاتی اروپایی گزارش داد که گروهی از پرسنل نظامی روسیه به ایران رفته‌اند تا برای استفاده از موشک‌های بالیستیک «فتح ۳۶۰» آموزش ببینند و انتظار می‌رود صدها فروند از این موشک به زودی تحویل روسیه شود.

بر اساس گزارش رویترز که شامگاه جمعه ۱۹ مرداد منتشر شد این دو منبع اطلاعاتی اروپایی خواسته‌اند که نام‌شان به دلیل حساسیت موضوع فاش نشود.

هیچ یک از مقام‌های اوکراین، آمریکا و کشورهای غربی تاکنون خبر ارسال قریب‌الوقوع موشک‌های بالیستیک فتح به روسیه را تایید نکرده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم به رویترز گفت در صورت ارسال این موشک‌ها از سوی ایران، آمریکا و متحدانش در ناتو و گروه هفت «آماده پاسخگویی سریع و شدید» هستند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع خود گزارش داد که گمان می‌رود هیئتی از وزارت دفاع روسیه ۲۲ آذر سال گذشته در دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی در تهران، قراردادی برای دریافت موشک‌های فتح و ابابیل برای استفاده در جنگ علیه اوکراین امضا کرده باشند.

بنا بر این گزارش، ده‌ها تن از پرسنل نظامی روسیه برای آشنایی با استفاده از موشک‌های فتح به ایران رفته‌اند و «تنها امکان باقی‌مانده پس از مرحله آموزش»، تحویل موشک‌ها به روسیه خواهد بود.

موشک‌های «فتح ۳۶۰» معروف به «موشک فتح»، در زمره موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد قرار دارند؛ برد آنها حداکثر ۱۲۰ کیلومتر است و دارای کلاهک ۱۵۰ کیلوگرمی هستند.

وزارت دفاع روسیه پاسخی به درخواست رویترز برای اظهار نظر نداده است.

با این حال رسانه‌های ایران بیانیه دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل را در این باره بازتاب داده‌اند.

این بیانیه با بیان اینکه «هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای خرید یا فروش سلاح‌های متعارف» بین ایران و روسیه وجود ندارد گفته است جمهوری اسلامی «از لحاظ اخلاقی» از انتقال تسلیحات مختلف به روسیه به دلیل آنکه «ممکن است در منازعه با اوکراین مورد استفاده قرار گیرد» اجتناب می‌کند.

جمهوری اسلامی بارها ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده علیه غیرنظامیان در اوکراین را انکار کرده است؛ با این حال مقام‌های غربی و اوکراینی تاکنون شواهد متعددی از ارسال سلاح‌های ساخت ایران، از جمله پهپادهای شاهد، به روسیه ارائه کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک کارشناس نظامی یادآور شده است که روسیه خود تولیدکننده موشک‌های بالیستیک است اما دریافت موشک «فتح» به این کشور اجازه می‌دهد تا از زرادخانه بزرگ‌تری برای حمله به اهداف دورتر از خط مقدم استفاده کند.

دو منبع اطلاعاتی که رویترز با آنها گفت‌وگو کرده به زمان دقیق ارسال موشک‌های فتح از ایران به روسیه اشاره نکرده و درباره وضعیت مربوط به قرارداد موشک‌های ابابیل هم اطلاعاتی نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG