لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه دیگر در غزه؛ قطر خواستار تحقیقات بین‌المللی شد


مدرسه تابعین محل اسکان آوارگان فلسطینی بود
مدرسه تابعین محل اسکان آوارگان فلسطینی بود

در پی حمله هوایی مرگبار اسرائیل به یک مدرسه دیگر که محل اسکان آوارگان فلسطینی بود، قطر خواهان تحقیقات بین‌المللی در این زمینه شد و گزارشگر ویژه سازمان ملل اسرائیل را به «نسل‌کشی» متهم کرد.

ارتش اسرائیل روز شنبه از حمله به «پست فرماندهی حماس» در مدرسه‌ای در شهر غزه خبر داد. همزمان مقام‌های فلسطینی گفته‌اند این مدرسه محل اسکان آوارگان بود و حمله جان نزدیک به یکصد نفر را گرفته است.

حمله هوایی به مدرسه «تابعین» در محله «الدرج» در شهر غزه بامداد شنبه ۲۰ مرداد روی داد و طبق تازه‌ترین آمارها جان ۹۳ نفر را گرفت.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای گروه افراطی حماس در این مدرسه مخفی شده بودند و عملیات علیه شهروندان و نیروهای اسرائیلی را از آنجا هدایت می‌کردند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

در واکنش به این رخداد، قطر که خود از جمله میانجیان صلح میان اسرائیل و حماس است خواهان انجام تحقیقاتی فوری توسط بازرسان بین‌المللی در این باره شد تا واقعی بودن گفته ارتش اسرائیل را بسنجند.

همزمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور سرزمین‌های فلسطینی در شبکه ایکس اسرائیل را به «نسل‌کشی» متهم کرد.

فرانچسکا آلبانِزِه در پیام خود نوشته است که اسرائیل «محله به محله، مدرسه به مدرسه و اردوگاه به اردوگاه» مرتکب «نسل‌کشی فلسطینیان» می‌شود.

خانم آلبانزه در پایان نوشته است: «ای کاش فلسطینی‌ها ناتوانی جمعی ما در محافظت از آنها را ببخشند.»

خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از رسانه‌های فلسطینی گزارش داد که این حمله «هنگام برپایی نماز صبح روی داد».

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام فلسطینی تعداد کشته‌ها را بین ۹۰ تا صد نفر گزارش کرده است. به گفته این خبرگزاری نیمی از فلسطینی‌هایی که در این مدرسه اقامت داشتند زن و کودک بودند.

این حمله ده‌ها مجروح نیز بر جای گذاشت.

سخنگوی آژانس دفاع مدنی غزه، نهادی که زیر کنترل حماس است، به خبرگزاری فرانسه گفت این مدرسه «محل اسکان آوارگان فلسطینی» است و سه موشک به آن اصابت کرد.

ارتش اسرائیل در بیانیه خود تاکید کرده است که پیش از این حمله «برای کاستن از خطر آسیب رساندن به غیرنظامیان، اقدامات متعددی از جمله استفاده از مهمات دقیق، نظارت هوایی و گردآوری داده‌های اطلاعاتی انجام شد».

ارتش اسرائیل در عین حال بار دیگر گروه افراطی حماس را به «نقض سیستماتیک قوانین بین‌المللی» و سوء استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی متهم کرده است.

حمله اعضای گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در مهرماه سال گذشته که ۱۲۰۰ کشته و ده‌ها گروگان داشت به آغاز پاسخ اسرائیل انجامید که تاکنون جان نزدیک به ۴۰ هزار نفر را در نوار غزه گرفته و هنوز نقطه پایان آن مشخص نیست.

XS
SM
MD
LG