لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

اعلام وضعیت اضطراری در آفریقا به دلیل شیوع «آبله ام»


زنان در جمهوری کنگو
زنان در جمهوری کنگو

يکی از مهم‌ترين نهادهای بهداشت عمومی در قاره آفریقا با توجه گسترش ابتلا به «آبله ام» که از جمهوری دمکراتیک کنگو به سایر کشورهای سرایت کرده است وضعیت اضطراری در این قاره اعلام کرد.

«آبله ام» که قبلا آبله میمون نامیده می‌شد یک بیماری عفونی مسری است که از طریق تماس نزدیک بین انسان‌ها منتقل می‌شود. عوارض آن تب، سردرد، دردهای ماهیچه‌ای و خستگی مفرط است و ممکن است با تاول‌های چرکین روی پوست همراه باشد.

اکثر موارد ابتلا به این بیماری خفیف تلقی می‌شوند ولی در مواردی ممکن است به مرگ بیمار منجر شود.

همه‌گیری اخیر در جمهوری دمکراتیک کنگو با شیوع نوعی از «آبله ام» به نام «کلید آی» شروع شد. ولی به نظر می‌رسد که نوع جدیدی به نام «کلید آی‌بی» با سرعت بیشتری به خصوص در میان کودکان پخش می‌شود.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در قاره آفریقا هفته گذشته هشدار داد که سرعت شیوع این بیماری به مرحله خطرناکی رسیده است.

به گفته این مرکز، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۱۵ هزار مورد ابتلا و دست کم ۴۶۱ مورد مرگ بر اثر ابتلا به «آبله ام» ثبت شده که نشان‌دهنده ۱۶۰ درصد افزایش در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته است.

این بیماری اولین بار در دهه پنجاه میلادی میان میمون‌های آزمایشگاهی در دانمارک شناسایی شد.

اولین موارد ابتلای انسان به «آبله ام» در سال ۱۹۷۰ در جمهوری دمکراتیک کنگو ثبت شد و از آن زمان تاکنون در بخش‌هایی از قاره آفریقا یک بیماری بومی تلقی می‌شود.

در سال ۲۰۲۲ موارد قابل توجهی از ابتلا به این بیماری در بیش از صد کشور جهان که اکثر آن‌ها خارج از قاره آفريقا بودند شناسایی شد. به اعتقاد کارشناسان بهداشت عمومی، دلیل اصلی انتقال آن روابط جنسی با افراد مبتلا بود.

سازمان بهداشت جهانی در همان سال این بیماری را «وضعیت اضطراری بین‌المللی» اعلام کرد که بالاترین سطح هشدار از سوی این نهاد است.

سازمان بهداشت جهانی ۱۰ ماه بعد این هشدار را لغو کرد و گفت وضعیت اضطراری مهار شده است.

با گذشت دو سال از هشدار قبلی، سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرد که بار دیگر موارد ابتلا به «آبله ام» در حال افزایش است و برای بررسی ابعاد گسترش این بیماری جلسه کمیته اضطراری این نهاد را فراخوانده است.

موارد ابتلا به «آبله ام» خارج از قاره آفریقا در ماه مه امسال ۹۶۳ مورد بود و در ماه ژوئن به ۹۳۴ مورد کاهش یافت. ولی سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که تعداد واقعی موارد ابتلا بیشتر از این ارقام است چون تمامی مبتلایان شناسایی نمی‌شوند و بخشی از افراد مظنون به ابتلا حاضر نیستند آزمایش بدهند.

کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی در جلسه روز چهارشنبه ۲۴ مرداد قرار است چگونگی و ابعاد شیوع سویه جدید «آبله ام »را بررسی و در مورد اعلام آن به عنوان «وضعیت اضطراری بین المللی» تصمیم‌گیری کند.

XS
SM
MD
LG