لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

قیمت نان در ۱۰ استان ایران ۲۵ درصد گران شده است


رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند نگرانی‌های دو هفته اخیر سرانجام به واقعیت پیوسته و طی روزهای گذشته قیمت نان در ۱۰ استان افزایش پیدا کرده است.

ابتدا روزنامه همشهری در شماره روز پنجشنبه ۲۵ مرداد تایید کرد که قیمت نان در ۱۰ استان ایران حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

نگرانی‌ها پس از آن آغاز شد که محمد جلال، مشاور وزير اقتصاد دولت ابراهیم رئیسی، ۱۴ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از لزوم «تعدیل قیمت نان» سخن گفت و دلیل آن را «نارضایتی‌ها بین نانوایان به دلیل عدم تناسب قیمت نان با اجاره و دستمزد» اعلام کرد.

پس از آن معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی و همچنین مدیر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین تایید کردند که اصلاح قیمت نان از اواخر سال گذشته در دستور کار بوده و پس از تایید وزارت کشور، نرخ نان تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

افزون بر ده استانی که افزایش قیمت نان در آنها به طور رسمی ابلاغ شده، گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که در شمار بیشتری از استان‌ها قیمت برخی نان‌ها افزایش داشته است.

با این حال محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران، گفت «هنوز گرانی نان شامل حال پایتخت نشده» است.

دولت ابراهیم رئیسی از سال گذشته طرحی را با عنوان «هوشمندسازی یارانه آرد و نان» به اجرا گذاشت و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، پنجم آذر ۱۴۰۲ وعده داد که در دو سال آغازین این طرح «حدود یک و نیم میلیون تُن در مصرف آرد یارانه‌ای، برابر با ۲۷ هزار میلیارد تومان، صرفه‌جویی می‌شود».

با این حال این طرح با انتقادهای کارشناسان روبه‌رو شد و از جمله حسین یزدجردی، رئیس کانون صنایع آرد ایران، حدود ده روز پیش به وبسایت تابناک گفت: «طرح خوبی نبود و نتایج منفی به دنبال داشت و به صنعت آرد و نان لطمه بزرگی وارد کرد».

در حال حاضر بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر عدد نان بربری ساده با وزن چانه ۶۰۰ گرمی دو هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت سنگک ساده با وزن چانه ۶۵۰ گرمی سه هزار تومان است.

همچنین بر اساس این مصوبه، قیمت تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرمی ۱۲۰۰ تومان است.

در همین حال کانال تلگرامی «شورای بازنشستگان» با اشاره به افزایش قیمت نان در روزهای اخیر نوشته است: می‌گوییم حقوق کم است، قیمت نان گران می‌شود، فریاد می‌زنیم هزینه سبد معیشت به بیش از ۴۵ میلیون تومان رسیده ولی گوشی برای شنیدن وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG