لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

سپاه «در تلاش برای دستیابی به ماهواره‌های جاسوسی» از طریق دو شرکت چینی است


یکی از ماهواره‌هایی که جمهوری اسلامی مدعی ساخت آنهاست
یکی از ماهواره‌هایی که جمهوری اسلامی مدعی ساخت آنهاست

واشینگتن‌پست، روزنامه چاپ پایتخت آمریکا، از تلاش سپاه پاسداران برای توافق با دو شرکت فناوری در چین خبر داد که در زمینه ساخت ماهواره‌های کوچک، اما با دوربین‌های قدرتمند فعالیت می‌کنند.

این روزنامه در گزارشی که روز جمعه ۲۶ مرداد منتشر شد، به نقل از مقامات امنیتی غربی و منطقه خاورمیانه که به دلیل حساسیت موضوع نامشان ذکر نشده، نوشت که ارزیابی‌های اطلاعاتی در این زمینه حاکی از احتمال به‌کارگیری این ماهواره‌های جاسوسی برای اهداف نظامی است.

به گفته این مقامات، جمهوری اسلامی به دنبال گسترش قابلیت‌های خود برای تجسس و نظارت از راه دور و جمع‌آوری اطلاعات، از جمله تصاویر با وضوح بالا از اهداف نظامی در اسرائیل و در سراسر خاورمیانه است.

همچنین این نگرانی وجود دارد که جمهوری اسلامی اطلاعات به دست آمده از این ماهواره‌ها را به نیروهای نیابتی خود در منطقه از جمله حوثی‌های یمن ارائه کند.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها مدعی پرتاب «موفقیت‌آمیز» ماهواره شده که با واکنش شدید قدرت‌های غربی مواجه شده است.

اما خبر واشینگتن‌پست در شرایطی منتشر شده که تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و اسرائیل افزایش یافته و مقامات تهران همچنان تهدید می‌کنند که قصد دارند انتقام کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر سیاسی پیشین گروه حماس در تهران را از اسرائیل بگیرند.

اسرائیل مسئولیت کشتن هنیه در تهران را برعهده نگرفته و رد نیز نکرده است، اما تاکید کرده که در صورت حمله تهران، پاسخی محکم به آن خواهد داد.

بر اساس گزارش واشینگتن‌پست، در ماه‌های اخیر هیئت‌هایی از سپاه پاسداران و دو شرکت چینی تکنولوژی ماهواره‌ای چانگ گوانگ (Chang Guang Satellite Technology Co) و مینواسپیس (MinoSpace)، با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.

چانگ گوانگ، مستقر در چانگ‌چون در شمال شرقی چین، ماهواره‌های کوچک و کم‌هزینه (cubesat) را با تجهیزات نوری می‌سازد که از نظر شفافیت تصاویر، با پیشرفته‌ترین ماهواره‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قابل مقایسه است.

شفافیت تصاویر ماهواره‌های این شرکت سه برابر بیشتر از ماهواره خیام ایران است.

دو سال پیش، ماهواره خیام با موشک ماهواره‌بر «سایوز» روسیه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

در آن زمان، وزارت خارجه آمریکا نسبت به «قابلیت‌های چشمگیر جاسوسی» این ماهواره هشدار داد.

همچنین در آن زمان، واشینگتن‌پست به نقل از مقام‌های امنیتی غربی نوشته بود روسیه در صدد است از ماهواره جمهوری اسلامی ایران به نام «خیام» برای اهداف نظامی خود در اوکراین استفاده کند.

اما سازمان فضایی ایران مدعی شد که همه فعالیت‌ها و اهداف این ماهواره «صرفاً صلح‌آمیز و غیرنظامی» است و تصاویر آن در حوزه‌های «مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه استفاده می‌شود».

اکنون نیز تلاش سپاه پاسداران برای به دست آوردن ماهواره‌های شرکت چانگ گوانگ در حالی است که سال گذشته افشای گزارش‌ها مبنی بر ارائه خدمات و تصاویر ماهواره‌ای این شرکت به گروه مزدور واگنر روسیه جنجالی شد.

بر اساس این گزارش‌ها، این شرکت برای این کار، یک قرارداد ۳۰ میلیون دلاری با مقامات واگنر در نوامبر دو سال پیش، ۹ ماه پس از آغاز تهاجم نظامی تمام‌عیار روسیه به اوکراین، امضا کرد.

چین که به لحاظ تاریخی یکی از مهم‌ترین شرکای نظامی جمهوری اسلامی بوده، فروش تسلیحات خود به تهران را در سال ۲۰۰۵ به دلیل تشدید تحریم‌ها علیه تهران شدیدا کاهش داد.

اما روابط تهران و پکن در سال‌های اخیر همگام با افزایش تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی بهبود یافته و توافق‌های نظامی میان دو کشور موجب افزایش دقت موشک‌ها و پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی شده است.

تقویت روابط نظامی میان دو کشور در شرایطی است که چین در حال حاضر بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است و صادرات نفت ایران به چین در سال گذشته میلادی به ۳۲ میلیارد دلار رسید.

روابط تهران و مسکو در زمینه همکاری‌های ماهواره‌ای نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته و در یکی از آخرین موارد، اسفند پارسال، ماهواره پارس ۱ توسط یک پرتابگر روسی سایوز از پایگاه پرتاب «وستوچنی» روسیه به فضا پرتاب شد.

بر اساس گزارش‌های واشینگتن‌پست و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG