لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

راه‌آهن جمهوری اسلامی کنسرسیوم افغانستان را به تجاوز به حریم ریلی متهم کرد


حرکت قطار از هرات افغانستان به سمت ایران
حرکت قطار از هرات افغانستان به سمت ایران

راه‌آهن ایران از «تجاوز» عوامل «کنسرسیوم راه‌آهن افغانستان» به حریم ریلی ایران، ضرب و شتم کارمندان و تصرف غیرقانونی ایستگاه میوتک در خاک ایران خبر داد.

در بیانیه رسمی این سازمان آمده است که عوامل مرتبط با شرکت خصوصی کنسرسیوم ریلی افغانستان، دست به «اقدامات غیر قانونی» در حریم ریلی جمهوری اسلامی ایران زد که پس از ممانعت همکاران فنی و حفاظتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، عوامل این کنسرسیوم، پرسنل راه آهن ایران را ضرب و شتم نموده و شیشه خودروی آن‌ها را نیز خرد کردند.

کنسرسیوم یاد شده متشکل از شرکت‌های خصوصی خود ایران است و راه‌آهن جمهوری اسلامی توضیح نداده عوامل افغانستانی این کنسرسیوم دقیقا چه اقدامات غیرقانونی انجام داده و چرا به حریم ایران وارد شده‌اند.

جمهوری اسلامی یک لکوموتیو این کنسرسیوم را ابتدای اردیبهشت امسال در ایستگاه مرزی روزنک توقیف کرده بود.

راه‌آهن ایران در بیانیه خود نیز به آن چه «ادعای آسیب دیدن لکوموتیو» عنوان کرده، واکنش نشان داده و گفته است لکوموتیو یاد شده متوقف بوده و هیچ گونه خطری متوجه آن نبوده است.

این بیانیه می‌افزاید عوامل شرکت خصوصی کنسرسیوم ریلی افغانستان بدون اجازه اقدام به تصرف غیرقانونی ایستگاه میوتک در خاک ایران کردند و با شکستن قفل ساختمان ایستگاه وارد آن شدند.

راه‌آهن ایران در ادامه گفته است با توجه به «تمرد» عوامل شرکت خصوصی کنسرسیوم ریلی از قوانین سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و قصد آن‌ها برای سیر بدون مجوز در محدوده ریلی ایران، مسدود نمودن خط یک اقدام پیشگیرانه و جهت دفع تجاوز صورت گرفته محسوب می‌شود: «تردد هرگونه آلات ناقله ریلی اعم از لوکوموتیو، واگن و... در حریم ریلی جمهوری اسلامی ایران صرفا با مجوز و تحت قوانین راه آهن جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر است.»

خط ریلی یاد شده تیرماه پارسال افتتاح شد و هدف از آن تسهیل حمل و نقل کالا میان ایران و افغانستان، همچنین ترانزیت کالاهای افغانی از مسیر ایران به کشورهای ساحلی خزر و ترکیه بود.

اما اولین قطار حامل کالاهای ترانزیتی افغانستان به ترکیه اول اردیبهشت در ابتدای مسیر عبور از ایران و در ایستگاه مرزی روزنک متوقف شد و مقامات جمهوری اسلامی لکوموتیو این قطار را جدا کرده و به محل دیگری منتقل کردند.

مقامات جمهوری اسلامی اظهارات ضد و نقیضی درباره علت توقیف این قطار با محموله سنگ معدنی «کالک» ارائه داده‌اند.

چهارشنبه هفته جاری طالبان از آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه، درست در نزدیکی ایستگاه مرزی میوتک ایران خبر داده و مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز اعلام کردند این حادثه «میلیون‌ها دلار» خسارت به بار آورده است.

جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز اعلام کرده است که در این آتش‌سوزی پنج کامیون ایرانی نیز آتش گرفت.

XS
SM
MD
LG