لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

اپوزیسیون ونزوئلا بار دیگر در شهرهای این کشور تظاهرات کردند


با گذشت حدود سه هفته از اعلام نام نیکلاس مادورو به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، مخالفت‌ها در این کشور ادامه دارد و هزاران معترض بار دیگر به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش رویترز، تظاهرات روز شنبه ۲۷ مرداد در شهرهای مختلف ونزوئلا برگزار شد و مهاجران ونزوئلایی در برخی کشورها نیز در حمایت از اپوزیسیون به خیابان‌ها آمدند.

در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، هزاران نفر در قسمت شرقی شهر تجمع کردند و ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون که روی خودرویی در مرکز جمعیت ایستاده بود، خواستار راستی‌آزمایی مستقل و بین‌المللی انتخابات شد.

او با تاکید بر اینکه «هیچ چیزی بالاتر از صدای مردم نیست و مردم حرف‌شان را زده‌اند»، بار دیگر از هوادارانش خواست در خیابان‌ها بمانند.

اعتراض‌ها در این کشور آمریکای لاتین پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در هفتم مرداد امسال آغاز شد.

نهاد انتخاباتی ونزوئلا که در کنترل حکومت نیکلاس مادورو است او را حائز ۵۲ درصد آرا و برنده انتخابات معرفی کرد.

مخالفان می‌گویند ادموندو گونزالس اوروتیا، نامزد اپوزیسیون، با کسب ۶۷ درصد آرا به پیروزی قاطعی در این انتخابات رسیده است.

همسایگان ونزوئلا و همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا طی سه هفته اخیر مجموعه‌ای از پیشنهادها، از جمله انتشار جزییات شمارش آرا و برگزاری مجدد انتخابات، را برای حل بحران فعلی مطرح کرده‌اند اما دولت نیکلاس مادورو آنها را رد کرده است.

در این مدت سرکوب اعتراض‌ها نیز ادامه داشته و به گزارش رویترز، تاکنون دست‌کم ۲۳ کشته برجای گذاشته و بیش از ۲۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

تظاهرات روز شنبه در شهرهای متعدد ونزوئلا از جمله کاراکاس، والنسیا، سن‌کریستوبال، بارکیسیمتو و ماراکایبو برگزار شد و معترضان پرچم‌های این کشور، نوشته‌های اعتراضی، یا برگه رای در دست داشتند.

بنابر گزارش‌ها، ماموران امنیتی در ماراکای، شهری در ۱۱۰ کیلومتری غرب کاراکاس، با پرتاب گاز اشک‌آور تظاهرکنندگان را متفرق کردند.

در کاراکاس یک تظاهرکننده ۵۲ ساله به خبرگزاری رویترز گفت: «دخترم به دلیل نبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان فوت کرد؛ چیزی برای از دست دادن ندارم، اما برای نوه‌هایم آینده می‌خواهم».

به گفته مؤسسه مطالعات عالی مدیریت در کاراکاس، در دوران زمامداری نیکلاس مادورو ۷۳ درصد از تولید ناخالص داخلی ونزوئلا کاسته شد و او عملا رهبری «فروپاشی اقتصادی» را بر عهده داشته است.

در سال‌های اخیر بیش از هفت میلیون تن از مردم ونزوئلا ناچار به ترک این کشور شده‌اند.

روز شنبه مهاجران ونزوئلایی در چند شهر مختلف جهان، از جمله در مکزیکوسیتی، مادرید، بوئنوس‌آیرس و بوگوتا در حمایت از اپوزیسیون ونزوئلا تجمعاتی برگزار کردند.

XS
SM
MD
LG