لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

دیده‌بان حقوق بشر حمله اسرائیل به بندر حدیده را «جنایت جنگی احتمالی» نامید


تصویر ماهواره‌ای پس از حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی در بندر حدیده یمن
تصویر ماهواره‌ای پس از حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی در بندر حدیده یمن

یک ماه پس از حملات هوایی اسرائیل در بندر حدیده یمن در واکنش به حمله مرگبار پهپادی از سوی شورشی‌های حوثی یمنی به تل‌آویو، گروه دیده‌بان حقوق بشر حمله اسرائیل را به عنوان واکنشی نامتناسب «جنایت جنگی احتمالی» نامید.

نیروی هوایی اسرائیل روز ۳۰ تیرماه سال جاری، یک روز پس از کشته شدن یک شهروند غیرنظامی اسرائیلی در خانه‌اش بر اثر اصابت پهپاد انفجاری گسیل شده از سوی حوثی‌ها، تأسیسات نفتی و یک نیروگاه را در بندر حدیده در غرب یمن که در کنترل این گروه یمنی است، بمباران کرد.

گروه دیده‌بان حقوق بشر که از نیویورک فعالیت می‌کند، حمله انصارالله یمن به مراکز غیرنظامی اسرائیل و کشتن شهروند اسرائیلی را نیز در ردیف جنایت جنگی احتمالی قرار داده است.

اما این گروه اعلام کرد اسرائیل در تلافی خود شمار زیادی انبارهای نفتی، دو جرثقیل بارگیری کشتی و همچنین یک نیروگاه برق را در حدیده هدف قرار داده، شش تن را کشته و دست‌کم ۸۰ تن را زخمی کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر وارد شدن آسیب «نامتناسب» به غیرنظامیان و تأسیسات غیرنظامی را به عنوان عملی که با بی‌پروایی صورت گرفته، «نقض جدی قوانین جنگی» توصیف کرد.

تصاویر ماهواره‌ای از حدیده نشان می‌داد شعله‌های آتشِ ناشی از حمله اسرائیل در تأسیساتی که هدف قرار گرفته بود، تا سه روز بلند بود.

حدیده که در جریان جنگ داخلی یمن به کنترل حوثی‌ها درآمد، یک بندر حیاتی برای انتقال مواد غذایی و مایحتاج مردم یمن محسوب می‌شود، سرزمینی فقیر و جنگ‌زده که به واردات این اقلام وابستگی زیادی دارد.

به گزارش رویترز، حدود ۷۰ درصد از واردات کالاهای تجاری و ۸۰ درصد کمک‌های انسانی به یمن از طریق بندر حدیده صورت می‌گیرد.

اسرائیل با پذیرش مسئولیت حمله به حدیده تأکید کرده بود که حوثی‌های متحد تهران از آغاز حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل که به جنگ ارتش اسرائیل در غزه منجر شد، بیش از ۲۰۰ حمله راکتی و پهپادی به اسرائیل انجام دادند که اکثر آن‌ها رهگیری و منهدم شده است.

انصارالله برای حمایت از گروه افراطی حماس که در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، کارزار جنگی خود علیه اسرائیل را زمان کوتاهی پس از شروع جنگ غزه آغاز کرد و از جمله در صدد آسیب رساندن به تأسیسات اسرائیلی در بندر ایلات در ساحل دریای سرخ برآمد.

انصارالله که مدتی از فهرست تروریستی آمریکا پاک شده بود، در پی این حملات به اسرائیل و حملات گسترده به ده‌ها کشتی تجاری جهانی در دریای سرخ و خلیج عدن دوباره از سوی آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی طبقه‌بندی شد.

بر اساس رصد کشتی‌ها، معلوم شده که بعد از حمله اسرائیل در روز ۳۰ تیر تاکنون هیچ نفتکشی از جهان به بندر حدیده نرسیده و هیچ شرکتی در جهان نیز برای ارسال نفتکش در ماه بعد به این بندر برنامه ندارد.

به نوشته روزنامه اقتصادی گلوبز اسرائیل، ضربه هوایی اسرائیل به حوثی‌ها درآمد این گروه را در این عقب‌مانده‎‌ترین کشور منطقه که عمدتا از قاچاق نفت تأمین می‌شد، به شدت کاهش داده است. این درآمد مانند هوا برای تنفس برای این گروه اهمیت داشت.

تولید نفت در حدیده بعد از حمله اسرائیل از حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز به حدود ۵۱ هزار بشکه کاهش یافته است.

حوثی‌ها در مظان این اتهام بودند که از طریق بندر حدیده صنعت بزرگ قاچاق نفت برای خود ایجاد کرده بودند.

به گفته مقامات اسرائیل، حمله وسیع نیروی هوایی به حدیده برای دادن درس عبرتی به حوثی‌ها بود که از تکرار حمله به اسرائیل خودداری کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ساعاتی پس از حمله به حدیده گفت: از قبل گفته بودیم کسی که به اسرائیل آسیب بزند، هدف قرار خواهد گرفت. او تأکید کرد که حدیده به صورت اتفاقی برای ضربه انتخاب نشده و یک بندر «بی‌گناه» نبود و از آن «برای مقاصد نظامی و واردات سلاح‌های مرگبار ایران» استفاده می‌شد.

حوثی‌ها در یک ماه گذشته حمله به اسرائیل را متوقف کرده‌اند، اما وعده انتقام از حمله اسرائیل «در آینده» را داده‌اند.

XS
SM
MD
LG