لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

آغاز مجمع ملی دموکرات‌ها همزمان با تظاهرات معترضان به جنگ غزه؛ بایدن خواستار حفظ دموکراسی آمریکایی شد


مجمع ملی دموکرات‌ها برای اعلام رسمی نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کار خود را در شیکاگو آغاز کرد؛ همزمان معترضان به جنگ غزه در اطراف این محل تظاهرات کردند.

این گردهمایی شامگاه دوشنبه ۲۹ مرداد در شیکاگو، در ایالت ایلینوی آمریکا، و با سخنان مینیون مور، رئیس کمیته کنوانسیون، و جیمی هریسون، رئیس کمیته ملی دموکرات، آغاز شد.

پس از آن کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، به صحنه آمد، حضوری که غافلگیرکننده توصیف شده چرا که قرار بود جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، پیش از او سخنرانی کند.

او در این سخنرانی از رهبری جو بایدن قدردانی کرد و آن را «تاریخی» خواند. وی خطاب به بایدن گفت: «برای تمام عمر از خدمتتان به ملت ما و همه کارهایی که به انجام آن ادامه خواهید داد، متشکرم. ما برای همیشه از شما سپاسگزاریم.»

پیش از این جو بایدن در بدو ورود به شیکاگو در پاسخ به این پرسش که آیا آماده است تا رهبری حزب خود را به کامالا هریس بسپارد تاکید کرده بود: «بله، آماده‌ام».

خبرگزاری‌ها سخنرانی خداحافظی جو بایدن را «احساسی» خواندند که با تشویق گسترده طرفداران حزبی روبه‌رو شد که ۵۰ سال به آن خدمت کرده بود
خبرگزاری‌ها سخنرانی خداحافظی جو بایدن را «احساسی» خواندند که با تشویق گسترده طرفداران حزبی روبه‌رو شد که ۵۰ سال به آن خدمت کرده بود
جو بایدن: ترامپ فردی بازنده است نه آمریکا

جو بایدن در سخنرانی روز دوشنبه خود در این مجمع، کامالا هریس را «بهترین امید برای حفظ دموکراسی آمریکایی» نامید و ستایش کرد.

او از ارتقای خانم هریس به رهبری حزب در مبارزه برای حفظ قدرت دموکرات‌ها در کاخ سفید در برابر دونالد ترامپ حمایت کرد.

جو بایدن کارزار کنونی را «نبرد برای روح آمریکا» توصیف کرد.

آقای بایدن گزینش خانم هریس به عنوان معاون خود در زمان کارزار انتخاباتی دوره پیشین ریاست‌جمهوری را «بهترین تصمیم در تمام دوران» سیاست‎‌ورزی خود در بیش از نیم قرن نامید.

خبرگزاری‌ها سخنرانی خداحافظی آقای بایدن را «احساسی» خواندند که با تشویق گسترده طرفداران حزبی روبه‌رو شد که ۵۰ سال به آن خدمت کرده بود. حاضران پیش از آغاز سخنرانی‌اش دقایق طولانی برای او کف زدند.

جو بایدن در واکنش به شعارهای حاضران که می‎‌گفتند «ما جو را دوست داریم»، گفت خدمت به عنوان ریاست‌جمهوری یک افتخار بود و عاشق کارش است اما میهن خود را بیشتر دوست دارد.

رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا که هنوز پنج ماه تا پایان کار خود در کاخ سفید وقت دارد، پس از معرفی خود از سوی دخترش اشلی به حاضران، اشک چشمانش را پاک کرد و از حاضران پرسید آیا حاضر هستند که به آزادی، دموکراسی و به آمریکا رأی بدهند و آیا آمادگی آن را دارند که کامالا هریس و تیم والز، (یار انتخاباتی خانم هریس) را انتخاب کنند؟

جو بایدن از آمریکایی‌ها خواست کامالا هریس را که یک دادستان بوده بر دونالد ترامپ که او را «مجرم» نامید، ترجیح دهند.

او همچنین در ادامه انتقاد از نامزد جمهوری‌خواهان، فهرستی از «شکست‌های سیاست خارجی» دوران آقای ترامپ را برشمرد و از جمله او را متهم کرد که در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سر فرود آورده و ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، را در هم ریخته بود.

جو بایدن از سخنان آقای ترامپ که در کارزار انتخاباتی جاری خود آمریکا را «کشوری شکست‌خورده» (به دلیل رهبری دموکرات‎‌ها) لقب می‌دهد، انتقاد کرد و گفت خود ترامپ شکست خورده و فردی بازنده است نه آمریکا.

او «دستاوردهای دولت» خود، از جمله در زمینه اقتصاد را نتیجه کار مشترک با کامالا هریس نامید و پیاپی از واژه «ما» برای کار تیمی که خانم هریس بخشی جدایی‌ناپذیر از آن بوده، استفاده کرد.

جو بایدن گفت «قوی‌ترین اقتصاد» در مقایسه با تمامی جهان را بعد از دوران کووید-۱۰ برای آمریکا ایجاد کرده و ساختن کشوری بهتر کار او و خانم هریس بوده و این اهداف در دوران خانم هریس نیز دنبال خواهد شد.

کامالا هریس در روزهای گذشته برنامه اقتصادی خود را برای بهبود معیشت مردم آمریکا ارائه کرده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به تجمع اعتراضی و راهپیمایی هزاران معترض طرفدار فلسطین که روز دوشنبه در خیابان‌های بیرون مجمع ملی دموکرات در شیکاگو خواهان پایان جنگ غزه بودند، گفت دولت او برای دستیابی به آتش‌بس در این جنگ «بی‌وقفه» تلاش کرده است.

بسیاری از سخنرانان پیش از جو بایدن در مجمع از اشاره به این اقدامات اعتراضی مخالفان جنگ خودداری کرده بودند.

اما به گفته آقای بایدن، معترضین می‌خواهند بگویند که «افراد بی‌گناه زیادی از هر دو طرف کشته می‌شوند».

نامزدی رسمی کامالا هریس

قرار است در این مجمع کامالا هریس به طور رسمی نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرد. اعضای حزب دموکرات در یک رای‌گیری آنلاین که چندی پیش انجام شد با نامزدی کامالا هریس برای انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند.

آقای بایدن ماه گذشته ضمن اعلام کناره‌گیری خود از انتخابات ریاست جمهوری، از کامالا هریس حمایت کرد و پس از آن اعضای حزب دموکرات کارزار گسترده‌ای را در حمایت از نامزدی خانم هریس به راه انداختند.

کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری پس از مطرح شدن تردیدها درباره توان جسمی او روی داد.

تردیدها و انتقادها به ویژه پس از مناظره تلویزیونی او با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، بالا گرفت.

یکی دیگر از سخنرانان شب نخست مجمع ملی دموکرات‌ها هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، بود که کامالا هریس را به خاطر شکستن سدها و موانع موجود برای رسیدن به منصب ریاست جمهوری آمریکا به عنوان اولین زن ستود.

کلینتون در سال ۲۰۱۶ نامزد دموکرات‌ها بود، اما در آن انتخابات از ترامپ شکست خورد. سناتور سابق نیویورک گفت که این «افتخار زندگی من» بوده است که نامزد حزب دموکرات باشم.

هیلاری کلینتون گفت: «ما با یکدیگر ترک‌هایی در این بلندترین و سخت ترین سقف شیشه‌ای ایجاد کرده‌ایم... مردم، دوستان من، وقتی سدی در برابر یکی از ما فرو می‌ریزد، راه را برای همه ما باز می‌کند.»

سقف شیشه‌ای کنایه از موانعی است که بر سر راه پیشرفت زنان قرار دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیش از آغاز مجمع ملی دموکرات‌ها چند هزار فعال ضدجنگ در اطراف محل همایش تظاهرات کردند و برخی از آنها نیز با شکستن حفاظ‌های قصد ورود به محل کنوانسیون را داشتند که نیروهای پلیس در واکنش به این رخداد ده‌ها نفر از آنان را بازداشت کردند.

انتظار می‌رود حدود ۵۰ هزار نفر برای حضور در مجمع ملی حزب دموکرات در شیکاگو حاضر شوند.

کامالا هریس در شرایطی در آستانه نامزدی رسمی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد که یکی از چالش‌های او موضوع جنگ غزه است.

در ماه‌های گذشته حمایت دولت جو بایدن از اسرائیل با انتقادهای گسترده‌ای در میان هواداران حزب دموکرات روبه‌رو بوده است.

برخی از هیات‌های نمایندگان دموکرات‌ها که از فلسطینیان حمایت می‌کنند خواستار آن شده‌اند تا کامالا هریس در صورت پیروزی در انتخابات اقدام به تحریم تسلیحاتی اسرائیل کند.

کامالا هریس بارها خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده است اما یکی از مشاوران او هفته گذشته گفت که خانم هریس درباره تحریم اسرائیل حاضر به گفت‌وگو با معترضان نشده است.

XS
SM
MD
LG