لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

وعده رئیس اتاق تعاون ایران برای آزادسازی سهام عدالت تا آخر سال


با گذشت چهار سال از توقف معاملات سهام عدالت، رئیس اتاق تعاون ایران از آزادسازی سهام عدالت تا پایان سال خبر داد.

بهمن عبداللهی روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد گفت که با توجه به برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام عدالت تا پایان امسال آزاد می‌شود.

این عضو شورای عالی بورس به خبرگزاری فارس گفته است در حال حاضر نمایندگان سهام عدالت در مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور دارند و اعمال رای می‌کنند.

تعلل دولت در آزادسازی سهام عدالت در حالی است که واریز سود سهام عدالت نیز با تاخیرهای طولانی انجام می‌شود.

فروش مستقیم ۳۰ درصد از سهام عدالت در نهم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ همزمان با افزایش چشم‌گیر شاخص بورس آزاد شد، اما پس از ریزش تاریخی شاخص، معاملات سهام عدالت از آبان ۱۳۹۹ متوقف شد و بر همین اساس تاکنون دست متقاضیان از فروش سهام عدالت کوتاه مانده است.

وعده آقای عبداللهی برای آزادسازی سهام عدالت در حالی است که آبان‌ پارسال نیز او «پایان شهریورماه ۱۴۰۳» را زمان بازگشایی معاملات سهام عدالت عنوان کرده بود.

تاکنون گزارش‌های متعددی از عدم اختصاص سود به برخی سهامداران، فروش برخی شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت بدون اطلاع رسانی به مردم، عدم ثبت‌ نام پنج میلیون نفر که سهام عدالت خریداری کرده در سامانه ملی سهام عدالت، همراه با دو میلیون نفری که سهام عدالت را خریداری کرده‌اند اما در قید حیات نیستند، مطرح شده است.

همچنین اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اسفند ۹۹ از انحراف «۶۰۰ هزار میلیارد تومانی» به قیمت ارزش روز در سهام عدالت خبر داده بود.

در سه سال گذشته مقامات دولتی وعده داده‌اند که جاماندگان سهام عدالت را تعیین تکلیف کنند، اما هنوز وضعیت کسانی که موفق به دریافت سهام عدالت نشده‌اند مشخص نیست.

در این مدت واریز سود سهام عدالت هم با تاخیر طولانی و به شکل چند مرحله‌ای انجام شده است. دلیل این تأخیر، تعلل شرکت‌های سهام عدالت در واریز سود به حساب دولت ارزیابی شده بود.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در ابتدای سال با اولتیماتوم به این شرکت‌ها گفته بود: «در صورت تخلف شرکت‌ها و تعلل در واریز سود، با آنها برخورد قانونی خواهد شد».

با این‌حال، باشگاه خبرنگاران جوان روز گذشته گزارش داد که فعلاً شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس که ۲.۵ همت بدهی و شرکت مپنا که آن هم ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند، پولی واریز نکرده‌اند و پرداخت سود سهام عدالت معطل اقدام آنها است.

ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی با اعمال تمام افزایش سرمایه‌های شرکت‌های بورسی روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳، به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار و ۳۳ تومان رسیده است.

این در حالی است که ارزش سبد سهام عدالت چند روز پیش از آغاز ریزش بورس در سال ۱۳۹۹ به مرز ۲۰ میلیون رسیده بود.

XS
SM
MD
LG