لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

میانگین معدل دانش‌آموزان ایرانی سال آخر دبیرستان «۱۰.۸۹» اعلام شد


برخی از روزنامه‌نگاران و فعالان صنفی معلمان این نمرات را حاصل ضعف در «سیاست‌گذاری» وزارت آموزش و پرورش دانسته‌اند
برخی از روزنامه‌نگاران و فعالان صنفی معلمان این نمرات را حاصل ضعف در «سیاست‌گذاری» وزارت آموزش و پرورش دانسته‌اند

رئیس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت آموزش و پرورش می‌گوید میانگین معدل سه رشتهٔ علوم تجربی، ریاضی‌ و علوم انسانی ایران در پایهٔ دوازدهم، سال آخر دبیرستان، «۱۰.۸۹» است.

محسن زارعی روز چهارشنبه ۳۱ مرداد با «مطلوب» ارزیابی کردن این نمرات گفت: «۵۵ صدم در مجموع سه رشته ارتقای نمره صورت گرفته است.»

آقای زارعی همچنین اعلام کرد میانگین معدل پایهٔ دوازدهم در رشتهٔ تجربی به «۱۲»، در رشتهٔ ریاضی به «۱۱.۸۲» و در رشته انسانی به «۹.۱۳» رسیده است.

او در ادامه اعلام کرد: «عملکرد دانش‌آموزان پایه دهم نسبت به دو پایهٔ یازدهم و دوازدهم بهتر بوده است.»

به گفتهٔ این مقام آموزش و پرورش میانگین نمرات مدارس غیردولتی در امتحانات نهایی در هر سه پایه از مدارس دولتی پایین‌تر است.

محسن زارعی در حالی نمرات امسال دانش‌آموزان دبیرستانی در ایران را «مطلوب» ارزیابی کرد که برخی از روزنامه‌نگاران و فعالان صنفی معلمان این نمرات را حاصل ضعف در «سیاست‌گذاری» این وزارتخانه دانسته‌اند.

محمد حبیبی، فعال صنفی و زندانی سیاسی سابق، روز چهارشنبه ۳۱ مرداد با بیان اینکه «بیش از یک میلیون و ۱۹۰ هزار دانش‌آموز» از تحصیل بازمانده‌‌اند، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت در آغاز وزارت علیرضا کاظمی در وزارت آموزش و پرورش میانگین معدل «۱۰.۸۹» را ثبت می‌کنیم.

آقای حبیبی همچنین به کمبود «بیش از ۲۰۰ هزار نیروی آموزشی» اشاره کرد و نوشت: «سهم آموزش و پرورش در لایحهٔ بودجهٔ عمومی «۹.۸۳ درصد» است.

فهیمه طباطبائی، روزنامه‌نگار، نیز در شبکهٔ اجتماعی ایکس وضعیت علم در ایران را «افتضاح» توصیف کرد و نوشت: «مبارک سیاست‌گذاران کشور باشد.»

پیش از این سیاست‌های آموزش و پرورش از سوی بسیاری از نهادهای صنفی با انتقاد شدید روبرو شده بود.

از جمله شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران دی‌ماه سال گذشته در مورد اقدام وزارت آموزش و پروزش در «جایگزینی» معلمان مدارس با طلاب و روحانیون هشدار داد و آن را حرکتی «ارتجاعی» و بازگشت به دوران «مکتب‌خانه» دانست.

این تشکل به خانواده‌های ایرانی نسبت به عواقب حضور سیستماتیک روحانیون در مدارس و خطرات آن برای کودکان‌شان هشدار داد.

XS
SM
MD
LG