لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

آغاز ریاست اسرائیل بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل؛ اعتراض ایران و سوریه


دانیل مِرون، سفیر اسرائیل
دانیل مِرون، سفیر اسرائیل

اسرائیل ریاست دوره‌ای خود بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو را آغاز کرد، تحولی که با اعتراض جمهوری اسلامی ایران و بایکوت سوریه روبه‌رو شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دانیل مِرون، سفیر اسرائیل در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو، از روز چهارشنبه، ۳۱ مرداد، ریاست کنفرانس خلع سلاح را برعهده گرفت و نخستین نشست این گروه با شرکت نمایندگان ۶۵ کشور را اداره کرد.

ریاست کنفرانس در حالی از سوی دانیل مرون آغاز شد که جنگ اسرائیل علیه گروه افراطی حماس و سایر گروه‌های نیابتی در منطقه ادامه دارد و انتقادات شدیدی در اغلب نهادهای مختلف زیر چتر سازمان ملل از اسرائیل بیان شده است.

ایران و سوریه، که دو حکومت اصلی دشمن اسرائیل محسوب می‌شوند، در کنار اسرائیل در این کنفرانس عضویت دارند، اما سفیر سوریه از حضور در نشست روز چهارشنبه خودداری کرد و سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژنو نیز بلافاصله پس از تکیه زدن آقای مرون بر کرسی ریاست کنفرانس، نشست را با اعتراض ترک کرد.

علی بحرینی، سفیر و نماینده ایران در ژنو، از هفته گذشته واگذاری ریاست این کنفرانس به همتای اسرائیلی خود را به شدت محکوم کرده و چنین اظهار نظر کرده بود که دادن این مقام به اسرائیل «با پیشینه تاریک» آن و «جنایت علیه بشریت» «نادیده گرفتن اهداف نهایی کنفرانس است».

به گفته آقای بحرینی، اسرائیل اساسا عضو هیچ یک از معاهدات بین‎المللی منع کشتار جمعی نیست و ریاست آن بر کنفرانس خلع سلاح «فاقد اعتبار و صلاحیت» است.

اسرائیل ده سال پیش نیز به مدت یک ماه ریاست دوره‌ای این کنفرانس را در دست داشت. این کشور از سال ۱۹۹۶ به عنوان عضو کامل کنفرانس و گروه غربی آن پذیرفته شد.

کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل ۴۵ سال پیش برای گفت‌وگو در زمینه توافق‌نامه‌های خلع سلاح و کنترل تسلیحاتی، به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای و سایر تسلیحات کشتار همگانی برپا شد. اسرائیل داشتن توانمندی هسته‌ای خود را ده‌ها سال است که در سیاستی عامدانه در ابهام نگه داشته است. قدرت‌های دیگر هسته‌ای نیز عضو کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل هستند.

این نهاد با درنظر گرفتن توصیه‌های مجمع عمومی و پیشنهادهای کشورهای عضو، رویه‌ها و دستور کار مستقل خود را اتخاذ می‌کند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه اسرائیل، یدیعوت آخرونوت، تایمز اسرائیل، ایسنا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG