لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

«افزایش نیرو و تحرک اطلاعاتی» اسرائیل در مرز شمالی با لبنان


جنوب لبنان
جنوب لبنان

پس از «ملتهب‌ترین روز» در حملات حزب‌الله به شمال اسرائیل و واکنش ارتش اسرائیل به آن در ماه‌های اخیر، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند ارتش نیروها و تجهیزات بیشتری را به سوی مرز شمالی کشور فرستاده و تحرکات اطلاعاتی در این منطقه از مرز با جنوب لبنان را افزایش داده است.

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون و رادیو ارتش اسرائیل، حزب‌الله روز چهارشنبه، ۳۱ مرداد، با شلیک ۱۸۰ راکت به شمال اسرائیل، «ملتهب‌ترین روز» در درگیری‌های ده ماه و نیم اخیر را ثبت کرد.

حملات حزب‌الله در روز چهارشنبه از جمله «به طور مستقیم» به چند خانه در شهر کاتسرین اصابت کرد که خسارت مالی وارد کرد اما آسیب جانی نداشت.

ارتش گفت بقیه راکت‌ها نیز بدون آسیب جانی بود، اما درگرفتن آتش در شماری از مناطق شمالی را در پی داشت.

به گفته شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، حزب‌الله پس از حملات این هفته ارتش اسرائیل به نقاطی در عمق لبنان، از جمله هدف قرار دادن انبارهای تسلیحاتی و راکت‌های حزب‌الله در بعلبک در دره بقاع، بر دامنه حملات علیه اسرائیل افزوده است.

اسرائیل روز ۳۱ مرداد نیز مسئولیت کشتن خلیل مقدح، یک فرمانده میدانی شاخه نظامی فتح در لبنان را که برادر او منیر مقدح نیز از سران این گروه است، برعهده گرفت. خلیل المقدح در حمله پهپادی در صیدا کشته شد.

اسرائیل اعلام کرد خلیل المقدح با نیروی قدس سپاه پاسداران همکاری داشت و عامل انتقال تسلیحات از لبنان به کرانه باختری بود.

به گفته نیر دبوری، گزارشگر نظامی شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، ارتش تصمیم گرفته کیفیت و گستره حملات خود علیه حزب‌الله را افزایش دهد و منابع و تجهیزات نظامی و همچنین توان شنود و اطلاعات خود را از جنوب (غزه) متوجه شمال کرده تا فارغ از سرنوشت معامله بر سر جنگ غزه وارد کارزار نظامی برای تعیین وضعیت شمالی اسرائیل شود.

به گفته حزب‌الله، عملیات متعدد این گروه در طول هفته جاری هنوز آن واکنش بزرگ وعده داده شده از سوی دبیرکل گروه در پی کشته شدن فواد شُکر، فرمانده ارشد حزب‌الله، نیست. اسرائیل مسئولیت ترور شکر را در روز ۹ مرداد عهده‌دار شد.

اما یک سخنگوی ارتش اسرائیل برای رسانه‌های عرب روز چهارشنبه گفت ارتش از این به بعد هر نقطه‌ای از لبنان را که اطلاعات دقیق دریافتی حاکی از وجود انبار تسلیحاتی حزب‌الله در آن باشد، هدف قرار خواهد داد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، این هفته در دیدار از گذرگاه رفح در جنوب غزه گفت الان نگاه ما به سوی شمال است.

ارتش اسرائیل چهارشنبه شب و پیش از ظهر پنج‍‌‌شنبه، اول شهریور، نیز حمله به جنوب لبنان را ادامه داد. حزب‌الله نیز اول شهریور مسئولیت حمله به اسرائیل را در چند بیانیه برعهده گرفت.

نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه با شهرداران کاتسرین و شهرک‌های دیگر شمال دیدار می‌کند. بسیاری از این شهرداران خواهان تشدید عملیات ارتش علیه حزب‌الله هستند تا چشم‌اندازی برای بازگشت بیش از صد هزار تن از مردم اسرائیل روشن شود که ده ماه و نیم است محل زندگی خود در شمال اسرائیل را ترک کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه در بازدید از پایگاه هوایی اسرائیلی «رامات داوید» در شمال این کشور با اشاره به تهدیدات مشترک ناشی از ایران و حزب‌الله برای کشورش گفت: «نیروی هوایی مشت پولادین ما برای زدن ضربه به... دشمنان است و اگر مجبور شویم این توانمندی را بارها و بارهای دیگر هم ثابت خواهیم کرد.»

همزمان، ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، در یک مقاله در روزنامه بریتانیایی تلگراف نوشت ده ماه گذشته (دوران جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس) «راهبرد شیطانی» جمهوری اسلامی ایران را به صورت عریان برملا کرد و از «غزه گرفته تا لبنان و سراسر خاورمیانه، شاهد حمله هماهنگ ایران علیه ثبات منطقه است».

او افزود: این تصادفی نیست؛ شیوه کار ایران است... بی‌رحمانه کشورها و سرزمین‌ها را بی‌ثبات می‌کند و گروه‌های افراطی را برای خدمت به انقلاب خود مسلح می‌کند.

به نوشته آقای کاتس، جهان باید تشخیص دهد که تلاش ایران برای ایجاد «حلقه آتش» در سراسر خاورمیانه ممکن است مقدمه درگیری‌های گسترده‌تر باشد.

حزب‌الله که مانند گروه افراطی حماس در فهرست تروریستی آمریکا و برخی دیگر از متحدان غربی اسرائیل قرار دارد، با تحمل بیش از ۴۲۰ کشته در ده ماه و نیم اخیر، گفته است خاتمه جنگ غزه پایان عملیات آن علیه اسرائیل خواهد بود.

آمریکا امیدوار است با دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ غزه، بحران جنگی مرزهای لبنان و اسرائیل فروکش کند. اما اسرائیل نسبت به دور شدن نیروهای حزب‌الله تا آن سوی رود لیتانی در ۴۰ کیلومتری مرز لبنان و اسرائیل، تردید جدی دارد.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، مصوب ۱۸ سال پیش، تصریح کرده بود که جنوب لبنان باید در پایین‌تر از رودخانه لیتانی عاری از سلاح و شبه‌نظامیان باشد.

با استفاده از شبکه‌های ۱۲ و ۱۴ تلویزیون اسرائیل، تلگراف/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG