لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۲

پنتاگون: جابه‌جایی‌های نظامی آمریکا در منطقه بر محاسبات تهران برای حمله اثر می‌گذارد


سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا
سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید تغییرات اخیری که در آرایش نظامی و تجهیزات آمریکا در خاورمیانه انجام شده «پیامی قدرتمند برای بازدارندگی» به ایران منتقل کرده و بر محاسبات ایران اثر می‌‌گذارد.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، در نشست خبری خود که شامگاه پنج‌شنبه، اول شهریور، انجام شد گفت اعزام نیرو و جابه‌جایی‌های اخیر ناوهای آمریکا در منطقه همچنین این پیام را می‌فرستد که «در صورت نیاز به دفاع از اسرائیل، آمریکا کنار اسرائیل ایستاده است».

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، از مقام‌های ارشد گروه افراطی حماس، در شمال تهران، مقام‌های جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند که از اسرائیل انتقام خواهند گرفت. با این حال پس از بیش از سه هفته از این رخداد، هنوز از پاسخ تهران خبری نیست.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

تنش‌ها در منطقه که از آغاز جنگ حماس در ده ماه و نیم پیش تشدید شده بود، با تکرار تهدیدهای تهران در مردادماه به اوج رسید و هفته گذشته آمریکا و چهار کشور اروپایی به تهران هشدار دادند از شعله‌ور شدن جنگ و گسترش درگیری‌ها اجتناب کند.

در پی این تشدید تنش‌ها، ناوگروه آبراهام لینکلن به دستور وزیر دفاع آمریکا راهی خلیج فارس شد، و روز چهارشنبه هفته جاری اعلام شد که این ناوگروه در حوزه فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، مستقر شده است.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، همچنین به سایر موارد تغییر آرایش نظامی اخیر، از جمله جابه‌جایی ناوگروه تئودور روزولت و استقرار زیردریایی جورجیا در آب‌های منطقه اشاره کرد.

خانم سینگ در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله ایران به اسرائیل در آغاز ریاست جمهوری مسعود پزشکیان گفت: فقط می‌توانم درباره تحرکات نظامی ایالات متحده صحبت کنم، و «پیام دادیم که برای بازدارندگی و البته برای دفاع از نیروهای خود و اسرائیل آنجا هستیم».

شامگاه سه‌شنبه، ۹ مرداد، ارتش اسرائیل از حمله هوایی به جنوب بیروت و کشتن فؤاد شُکر، ارشدترین فرمانده گروه حزب‌الله لبنان، به انتقام حمله در منطقه مجدل شمس خبر داد.

سپاه پاسداران نیز کشته شدن اسماعیل هنیه را به اسرائیل نسبت داده و زمان آن را حدود ساعت دو بامداد چهارشنبه، دهم مرداد، اعلام کرد.

این در حالی است که مقام‌های اسرائیل به طور رسمی مسئولیت ترور اسماعیل هنیه را برعهده نگرفته‌اند و در تنها اظهار نظر در این باره، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در همان هفته اعلام کرد که این ارتش در طول سه‌شنبه‌شب جز عملیاتی که فؤاد شکر را هدف قرار داد حمله هوایی دیگری، موشکی یا پهپادی، در خاورمیانه نداشته است.

در هفته جاری، علی‌محمد نائینی، سخنگوی سپاه پاسداران، گفت که ممکن است انتظار برای پاسخ ایران به اقدام منتسب به اسرائیل طولانی‌تر شود.

XS
SM
MD
LG