لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

ممانعت دوباره از ورود خانواده‌های دادخواه به گورستان خاوران


بر اساس گزارش‌ها، از ورود شماری از خانواده‌های دادخواه و بستگان اعدام‌شدگان دهه ۱۳۶۰ به محل دفن آنها در گورستان خاوران جلوگیری شد.

منصوره بهکیش، از خانواده‌های دادخواه، و همچنین شمار دیگری از منابع گزارش داده‌اند که این خانواده‌ها روز جمعه دوم شهریور به گورستان خاوران در جنوب تهران رفتند اما مامور امنیتی حاضر در محل با بستن در گورستان مانع از ورود آنها شد.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، خانواده‌های دادخواه ناچار به گذاشتن گل‌ها و عکس‌های عزیزان خود پشت درهای بسته گورستان شدند.

ممانعت از ورود این خانواده‌ها به خاوران پیش از این نیز بارها تکرار شده و از جمله اردیبهشت امسال گزارش شد که ماموران خواهان کارت ملی خانواده‌ها شدند.

خانواده‌های زندانیان اعدام‌شده در سال ۱۳۶۷ شهریور هر سال، به ویژه ده روز نخست این ماه، برای گرامی‌داشت یاد این قربانیان در گورستان خاوران جمع می‌شوند.

تعداد این زندانیان که در مرداد و شهریور ۱۳۶۷ به دستور روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی، و بدون روند دادرسی اعدام شدند در برخی منابع حدود سه هزار نفر ذکر شده است.

ماموران جمهوری اسلامی اجساد این زندانیان را به صورت مخفیانه به گورستان خاوران منتقل کرده و آنها را در گورهای جمعی دفن کردند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پیشین ایران، یکی از اعضای گروه موسوم به «هیات مرگ» بود که وظیفه آنها تصمیم‌گیری درباره سرنوشت زندانیان در جلسه‌های چند دقیقه‌ای و بدون تشریفات قضایی عنوان شده است.

جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته ضمن تداوم آزار خانواده‌های این اعدام‌شدگان، اقدام به حفر قبرهای جدید و خاک‌سپاری شهروندان بهائی در این محل کرده است.

به گفته خانواده‌های قربانیان، جمهوری اسلامی در پی آن است که آثار اعدام‌های جمعی دهه ۶۰ را محو کند.

XS
SM
MD
LG