لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

حمله پهپادهای اوکراین به ساراتوف در روسیه؛ حمله «سنگین» به کی‌یف


نمای عمومی از کی‌یف،‌ صبح دوشنبه
نمای عمومی از کی‌یف،‌ صبح دوشنبه

در ادامه نبرد دو ارتش اوکراین و روسیه بامداد دوشنبه از یک سو اوکراین هدف حملات پهپادی روسیه قرار گرفت و از سوی دیگر، پهپادهای اوکراین به سوی شهر ساراتوف روسیه گسیل شد و پروازهای مسافربری این بخش از روسیه را تحت تأثیر قرار داد.

دامنه جنگ و شدت آن میان دو کشور از سه هفته پیش در پی ورود غافلگیرانه اوکراین به بیش از یک هزار کیلومتر مربع از منطقه کورسک در خاک روسیه و ادامه پیشروی سربازان اوکراین تشدید شده است.

ارتش اوکراین اعلام کرد به دنبال چند موج حملات پهپادی گسیل شده از سوی روسیه در ساعات شب، صبح روز دوشنبه، پنجم شهریور، نیز آژیر خطر در سراسر اوکراین به دلیل ادامه حملات پهپادی و شلیک موشک از سوی روسیه به صدا درآمد.

آژیر خطر در ساعت پررفت و آمدی که مردم در حال رفتن به کار خود هستند، طنین انداخت. مردم در کی‌یف برای پناه گرفتن به ایستگاه‌های زیرزمینی مترو هجوم بردند.

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف، در کانال تلگرامی نوشت حدود ده پهپاد در اطراف پایتخت رهگیری شده است.

شاهدان به رویترز گفتند صدای انفجار ناشی از رهگیری پرتابه‌ها از سوی سامانه‌های دفاع هوایی را شنیدند.

شهردار کی‌یف در گزارش اولیه خود گفت سه نفر در پایتخت کشته شدند. او افزود در پی حملات پهپادی آب و برق نیز در برخی از نقاط شهر قطع شده است.

از سوی مقابل، خبرگزاری‌های روسیه و مقامات در منطقه ساراتوف این کشور از وارد شدن آسیب به یک مجتمع مسکونی در حمله پهپادهای انفجاری اوکراین در بامداد دوشنبه خبر دادند.

رومن باسورگین، فرماندار ساراتوف در کانال تلگرامی نوشت یک زن در «شرایط وخیم» به بیمارستان انتقال یافت و پزشکان برای نجات جان او تلاش می‌کنند.

ویدئوهای انتشار یافته در کانال تلگرامی یک ساختمان مرتفع مسکونی را نشان می‌داد که سه طبقه آن آسیب دیده و پنجره‌ها خرد شده است.

وزارت دفاع روسیه گفته بود که سامانه‌های پدافند هوایی‌اش ۹ پهپاد را بر فراز ساراتوف منهدم کردند. به گفته فرماندار شهر، قطعات پهپادهای ساقط شده به روی خانه‌های شهر افتاد.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، در نتیجه رویدادهای ساراتوف، پروازها در فرودگاه شهر برای ساعتی محدود شد.

ساراتوف با حدود یک میلیون نفر جمعیت تا مرز اوکراین ۹۰۰ کیلومتر فاصله دارد. اوکراین در دوره اخیر پهپادهای دورپرواز خود را در عمق روسیه به کار گرفته و از جمله در آغاز هفته به پایگاه هوایی مارینووکای روسیه حمله کرد.

فرماندار ساراتوف روز دوشنبه غیر از ارائه خدمات اضطراری در ساراتوف، به خدمات مشابه در شهر اِنگِلس نیز اشاره کرد. انگلس یک شهر کلیدی دیگر است که روسیه در آن دارای یک پایگاه بمب‌افکن‌های راهبردی است. اوکراین از دو سال و نیم پیش در صدد حملات متعدد به پایگاه انگلس بوده که در جنوب شرق مسکو واقع است.

اما گزارشی از آسیب دیدن احتمالی پایگاه هوایی در انگلس در رویدادهای دوشنبه منتشر نشده است.

روسیه و اوکراین با این ادعا که به غیرنظامیان در طرف مقابل حمله نمی‌کنند، در تلاش هستند زیرساخت‌های اساسی را برای ضربه زدن به کارزار جنگی طرف مقابل از بین ببرند.

در برابر پیشروی‌های اوکراین در روسیه که مسکو آن را کم‌اهمیت جلوه داده،‌ ارتش روسیه در روزهای گذشته از کنترل بخش‌های بیشتری از منطقه دونتسک در اوکراین خبر داده است.

XS
SM
MD
LG