لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

نهاد صنفی دانشگاه شریف از وزیر علوم خواست استادان اخراجی را به دانشگاه بازگرداند


دانشگاه شریف به‌ویژه پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بارها صحنه اعتراض دانشجویان بود
دانشگاه شریف به‌ویژه پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بارها صحنه اعتراض دانشجویان بود

یک نهاد صنفی دانشجویان در دانشگاه شریف با اشاره به شعارهای مطرح شده از سوی وزیر علوم دولت جدید ایران، از او خواست که استادان اخراج‌شده از این دانشگاه را به کار بازگرداند.

در نامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، که تصویر آن در رسانه‌های ایران منتشر شده هشدار داده شده است که نتیجه روند اخراج استادان دانشگاه منجر به «تهی شدن کشور از متخصصان» خواهد شد.

این نامه روز چهارم شهریور از سوی علی کریمی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نوشته شده و به سیمایی صراف یادآوری می‌کند که او شعار «بازگشت کرامت به دانشگاه» را مطرح کرده است.

کریمی با اشاره به قطع همکاری علی شریفی زارچی، استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، در سال گذشته، افزود: «قطع همکاری با دکتر شریفی زارچی تنها نمونه‌ای از تصمیمات چند سال اخیر مراجع ذی‌ربط در راستای این هدف بوده که اثرات آن را می‌توان در اخراج‌های بی‌دلیل با اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور به چشم دید. روندی که نتیجه‌ای جز ناامیدی و سرخوردگی میان دانشگاهیان به همراه نداشته‌ است.»

علی شریفی زارچی در جریان موج «اخراج، تعلیق و حذف» استادان دانشگاه‌ها، اولین‌ بار اوایل شهریور سال گذشته از «دریافت نامه اخراج» خود از این دانشگاه خبر داد و نوشت: «امروز نامه‌ اخراج من از دانشگاه شریف دریافت شد.»

پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱، فشارها بر دانشجویان معترض و استادان حامی اعتراضات شدت یافته است.

رویه جمهوری اسلامی در برخورد با استادان غیرهمسو، به طور معمول اخراج، تعلیق یا بازنشستگی اجباری بوده است.

طی سال‌های اخیر دخالت نهادهای امنیتی در دانشگاه‌ها به اندازه‌ای افزایش یافته که علاوه بر دانشجویان، استادان معترض نیز از سوی حراست دانشگاه و نهادهای امنیتی احضار و بازجویی می‌شوند.

در نامه انجمن اسلامی دانشگاه شریف به وزیر علوم همچنین آمده است: «علم به انحصار اقلیتی خاص درآمده و به دنبال آن دانشگاه از آن مرجعیتی که برای کمک به برون‌رفت کشور از وضع فعلی نیاز دارد، فاصلۀ زیادی گرفته‌ است.»

این نامه افزوده است: «حذف اساتید خبره دلسردی جامعۀ دانشگاهی را به همراه آورده و آنان را از هرگونه بهبود وضعیت خود ناامید می‌کند.»

شهریور سال گذشته، روزنامهٔ «اعتماد» چاپ تهران در ادامهٔ خبرهای پراکنده از حذف اساتید منتقد، اسامی ۵۲ استاد اخراجی دیگر در دولت رئیسی را جمع‌آوری و افشا کرد.

رسانه‌های منتقد داخل کشور از این اقدام حکومت تحت عنوان «نهضت خالص‌سازی دانشگاه» یاد می‌کنند.

اما رسانه‌های نزدیک‌ به حکومت یا از اساس موضوع اخراج اساتید را انکار کرده‌اند یا از آن تحت عنوان نتیجهٔ نقش آنان در حمایت از اعتراضات حمایت کرده‌اند.

حسین سیمایی صراف که در دولت‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی، دبیر هیئت دولت‌ بود، پیشتر در نطق خود در مجلس در جریان بررسی صلاحیتش گفت ما آزاداندیشی را جدی نگرفته‌ایم و نسبت به گسترش گسست بین‌ نسلی و بین فرهنگی در ایران هشدار داد.

سیمایی صراف خواستار احترام و حفظ کرامت استادان و دانشگاهیان شد و بر به رسمیت‌ شناختن «استقلال نهاد علم و پرسشگری» تأکید کرد.

وزیر پیشنهادی علوم گفت که «حال دانشگاه خوب نیست» و بر اساس یک پژوهش، «۳۰ درصد دانشجویان نیازمند خدمات سلامت روان هستند».

فشارها بر دانشجویان و استادان دانشگاه در ایران منجر به مهاجرت گسترده در میان قشر دانشگاهی شده است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایران و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG