لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

مصرف بنزین در ایران به ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسید


مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن اشاره به ادامه افزایش مصرف بنزین در سال جاری گفت که مصرف بنزین «در روز شنبه سوم شهریورماه به ۱۴۰ میلیون لیتر رسیده است».

جعفر سالاری‌نسب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در عین حال اشاره کرد که مصرف بنزین اکنون در زمان اوج قرار دارد و به نظر نمی‌رسد از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز فراتر رود.

آمارها نشان می‌دهد روند افزایشی مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۴۰۳ همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در اردیبهشت‌ماه امسال گفته بود: «میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در سال جاری هشت میلیون لیتر افزایش یافته است».

مصرف روزانه بنزین در حالی به ۱۴۰ میلیون لیتر رسیده است که جلیل سالاری، معاون وزیر نفت، این شاخص را در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ حدود ۱۱۸ میلیون لیتر اعلام کرده بود.

او در یک نشست خبری گفته بود: «با وجود ۳۰ میلیون کاربری، روزانه در سطح کشور ۱۳۹ میلیون لیتر مصرف سوخت داریم که شامل ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین و ۲۱ میلیون متر مکعب سی ان جی می‌شود».

ناترازی بنزین در اثر افزایش مصرف و تولید ناکافی به یکی از چالش‌های اصلی دولت تبدیل شده است.

بر همین اساس پیش‌بینی می‌شد با روی کار آمدن دولت جدید افزایش قیمت بنزین جدی‌تر دنبال شود. با وجود این، مقامات دولت پزشکیان نیز برای رفع این مشکل بر «راهکارهای غیرقیمتی» تاکید می‌کنند.

محسن پاک‌‌‌‌نژاد، وزیر نفت، در نخستین روز کاری خود با تاکید بر این که راهکارهای قیمتی برای رفع ناترازی بنزین هرگز مدنظر نیست، گفته است: «راهکارهای غیرقیمتی که به بخشی فراتر از وزارت نفت یعنی در همکاری با دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌‌‌‌ها بازمی‌‌‌‌گردد، در دستور کار خواهد بود تا بدون افزایش قیمت بنزین امکان ایجاد تعادل در تراز تولید و مصرف فراهم شود».

مسعود پزشکیان ماه گذشته در بخشی از گفت‌وگو با وب‌سایت دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به وجود ناترازی انرژی در کشور اشاره کرده بود. او در این مصاحبه گفته بود: «در حال حاضر برای خرید بنزین، هشت میلیارد دلار پول پرداخت می‌شود. یعنی بنزین را حدود ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان می‌خریم، بعد ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم! خب تا کجا می‌توانیم این کار را بکنیم»؟

افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ منجر به اعتراضات گسترده مردمی شد و از آن پس دولت به رغم سقوط شدید ارزش ریال طی سال‌های گذشته دست به ریسک افزایش دوباره قیمت بنزین نزده است.

XS
SM
MD
LG