لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

ورود ۱۵ هزار و۵۰۰ خودرو به ایران طی پنج ماه؛ خودروسازان داخلی انحصار را در دست دارند


گمرک ایران می‌گوید از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه ۱۵ هزار و ۵۰۴ خودروی سواری به ارزش ۳۱۷ میلیون و ۴۷۶ هزار دلار به صورت قطعی ترخیص شده است.

جزئیات آمارهای گمرکی نشان می‌دهد واردات خودرو عملا در انحصار خودروسازان داخلی بوده است.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۷ با استدلال «لزوم حمایت از تولید داخلی و استفاده بهینه از منابع ارزی» واردات خودروهای خارجی را ممنوع کرد؛ اما با این کار عملا انحصار کل بازار به دست خودروسازان داخلی افتاد که بخش عمده آن زیرمجموعه خود دولت بوده است.

از سویی آمار نشان می‌دهد طی دو سال گذشته نیز که واردات محدود خودرو آزاد شده، همین خودروسازان داخلی انحصار واردات آن را در دست گرفته‌اند.

محمد رضوانی‌فر رییس کل گمرک ایران می‌گوید در ۵ ماه ابتدایی امسال شرکت‌های معین خودرو ایرانیان با واردات ۴۵۱۸ دستگاه، سایپا با ۳۱۰۸ دستگاه، بهمن موتور با ۱۳۵۰ دستگاه و کرمان موتور با ۱۵۱۷ دستگاه به ترتیب بزرگترین واردکننده خودرو سواری به کشور بودند.

دولت سیزدهم ۲۷ تیرماه در هفته‌های پایانی کار خود اعلام کرد که واردات خودرو برای همه ایرانی‌ها بر اساس شرایطی آزاد شده است، اما به فاصله چند روز، بانک مرکزی ایران این مجوز را تعلیق کرد و خواستار توقف واردات خودروهای کارکرده توسط بخش حقیقی و حقوقی تا زمان روشن شدن منابع تخصیص ارز شد.

ایران از سال گذشته واردات محدود خودرو خارجی را که عمدتا ساخت چین است، آغاز کرد و طبق آمارهای گمرکی، تا پایان سال گذشته در مجموع ۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو خارجی به ارزش بیش از ۲۸ میلیون دلار ترخیص شده است.

در پنج ماه ابتدایی امسال ۱۱.۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که جهش چشمگیری نسبت به پارسال دارد، اما هنوز بسیار کمتر از رقمی است که پیشتر دولت برای واردات خودرو بیان کرده بود.

برای از بین بردن انحصار خودروسازان داخلی در بازار خودرو، قرار بود سالانه ۲۰۰ هزار خودرو باکیفیت که سوخت کمتری مصرف می‌کند، وارد شود.

تازه‌ترین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی ۵ ماهه ابتدایی سال جاری، بیش از ۳.۵ میلیارد دلار برای واردات خودرو و حمل و نقل تامین شده است که از این میزان، ۲.۱ میلیارد دلار با نرخ نیمایی و ۱.۴ میلیون دلار با نرخ توافقی تامین شده است.

با توجه به ارزش ۳۱۷ میلیون دلاری خودروهای وارداتی، به نظر می‌رسد بخش اعظم تخصیص ارز مربوط به خرید قطعات خودرو برای خودروسازان داخلی بوده که عمدتا از کشور چین وارد می‌شود.

XS
SM
MD
LG