لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

کشته شدن یک «عضو کلیدی» جهاد اسلامی و سه تن دیگر در حمله اسرائیل به سوریه


منابع امنیتی می‌گویند حمله پهپادی اسرائیل در سوریه و در نزدیکی مرز لبنان به یک خودرو در حال عبور از سوریه، سه شبه‌نظامی جهاد اسلامی فلسطین و یک عضو گروه حزب‌الله لبنان را کشت.

ارتش اسرائیل نیز روز چهار‌شنبه هفتم شهریور اعلام کرد فاریس قاسم را که عضو کلیدی گروه فلسطینی «جهاد اسلامی»، تحت حمایت جمهوری اسلامی و همچنین طراح عملیات‌ها در سوریه و لبنان بوده، از پا درآورده است.

به گزارش رویترز او نقش محوری در جذب و هدایت فلسطینی‌ها به گروه حزب الله برای حمله به اسرائیل از لبنان داشته است.

سایر شبه نظامیان جهاد اسلامی که از سوریه به لبنان در حرکت بودند نیز در این حمله پهپادی کشته شدند.

حزب‌الله لبنان یا گروه جهاد اسلامی هنوز درباره این اتفاق واکنشی نشان نداده‌اند.

در همین حال یک مقام محلی سوریه در گفت‌وگو با یک ایستگاه رادیویی سوریه تایید کرد که صبح چهارشنبه یک خودرو در جاده بین دمشق پایتخت سوریه و بیروت پایتخت لبنان هدف قرار گرفت و چهار تن کشته شدند.

این حمله پهپادی اسرائیل تنها ساعاتی پس از آن انجام شد که در جریان یک حمله هوایی اسرائیل، یک کامیون در شمال شرق لبنان در نزدیکی سوریه منهدم شد؛ کامیونی که گفته‌ شده حامل تجهیزات نظامی و به گزارش رویترز احتمالاً یک موشک‌انداز بوده‌‌است.

حزب‌الله، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مسلح از جنوب لبنان راکت‌ها و پهپادها را به سوی اسرائیل پرتاب می‌کنند.

این گروه ها تحت حمایت جمهوری اسلامی و دولت بشار اسد در سوریه هستند و ادوات نظامی و سلاح‌های خود را از طریق مرز سوریه به لبنان منتقل می‌کنند.

اسرائیل سال‌ها‌ست که محموله‌های تسلیحاتی و دیگر زیرساخت‌های نظامی شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را در سوریه هدف قرار داده و از مهرماه گذشته، زمانی که جنگ غزه آغاز شد، بر تعداد حمله‌های خود افزوده است.

از سوی دیگر، شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه به اتفاق آرا مأموریت صلح‌بانان این سازمان در لبنان را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

با این حال آمریکا اعلام کرد باید تغییراتی در مأموریت این نیروها موسوم به «یونیفل» در آینده اعمال شود.

یونیفل در سال ۱۹۷۸ تاسیس شد و مرزهای جنوبی لبنان با اسرائیل را تحت نظارت دارد. مأموریت این نیروها سال به سال در شورای امنیت سازمان ملل تمدید می‌شود.

XS
SM
MD
LG