لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

مرگ مرد جوان در پاسگاه لنگرود؛ پنج مأمور نیروی انتظامی «بازداشت شدند»


تصویری که از محمد میرموسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
تصویری که از محمد میرموسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

به‌دنبال گزارش‌ چند رسانه‌ محلی گیلان و شبکه‌های اجتماعی از مرگ مردی جوان به‌‌دلیل «شکنجه و ضرب‌وجرح» در پاسگاه لنگرود، دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان از بازداشت موقت پنج افسر نیروی انتظامی خبر داد.

الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز بدون نام بردن از محمد میرموسوی، اعلام کرد که مسعود پزشکیان به وزیر کشور دستور داده با تشکیل و اعزام کمیته‌ای به لاهیجان تمامی جوانب حادثه را بررسی و گزارش کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، در اطلاعیهٔ دادستانی عمومی و انقلاب لاهیجان که روز چهارشنبه هفتم شهریور منتشر شد، به هویت این جوان اشاره نشده، اما رسانه‌های محلی در استان گیلان او را «محمد میرموسوی» معرفی کرده‌اند.

با این حال ابراهیم انصاری، دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان، گفته که «مقامات قضایی شهرستان بلافاصله پس از این واقعه در محل حاضر و بررسی موضوع را با جدیت در دستور کار قرار دادند.»

به گفتهٔ او، این موضوع در کمیتهٔ پیگیری وقایع خاص دادگستری استان نیز طرح شده و هیئت حقوق شهروندی استان گیلان نیز با سفر به لاهیجان، مشغول بررسی مرگ مشکوک این جوان است.

این اطلاعیه پس از آن صادر شد که شماری از رسانه‌های محلی گیلان، وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو و وب‌سایت حقوقی دادبان، تصاویری از پیکر خونین مردی جوان در حال شسته‌ شدن در غسالخانه را منتشر کرده و نوشتند که آثار «شکنجه و ضرب‌وجرح» شدید بر پیکر او آشکار است.

پس از انتشار این ویدئوی تکان‌دهنده، هویت این مرد جوان «محمد میرموسوی»، ۳۶ ساله و اهل روستای سیدمحله از بخش رودبنه شهرستان لاهیجان عنوان شد.

بر اساس گزارش‌ها، او در جریان یک نزاع محلی توسط مأموران یگان ویژه نیروی انتظامی این شهرستان بازداشت شده و پس از «ضرب و شتم شدید» در پاسگاه لنگرود جان باخته است.

سازمان حقوق‌بشری هه‌نگاو گزارش داده که این مرد جوان در روز بازداشت جان ‌باخته، اما با توجه به آثار کالبدشکافی روی سینه و شکم که در ویدئو دیده می‌شود، مشخص نیست پیکر او چه زمانی به خانواده‌ تحویل داده شده است.

هه‌نگاو همچنین ویدئویی از مراسم خاکسپاری او منتشر کرد و نوشت که این مراسم روز ششم شهریور برگزار شده است.

در پی بالاگرفتن واکنش‌ها به این خبر، روز پنجشنبه خبرگزاری صداوسیما از «دستور ویژه فرمانده کل انتظامی کشور در خصوص بررسی این حادثه» خبرداد و به‌نقل از سردار رادان وعده داد که «نتیجه اقدامات تکمیلی به اطلاع عموم خواهد رسید».

مرگ این مرد جوان در آستانهٔ سالگرد مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد در سال ۱۴۰۱ رخ می‌دهد که ایران را به صحنهٔ اعتراضات گسترده‌ای تبدیل کرد.

این نخستین‌ بار نیست که اخباری از مرگ زندانیان و بازداشت‌شدگان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌‌های ایران منتشر می‌شود.

مرگ این جوان در پاسگاه نیروی انتظامی در شبکه‌های اجتماعی با مرگ ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نویس جوانی که پس از بازداشت توسط پلیس فتا زیر بازجویی کشته شد، مقایسه شده است.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این اعلام کرده بود از دی سال ۱۳۸۸ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ دست‌کم ۷۲ مورد مرگ در ۴۲ زندان و بازداشتگاه در شهرهای مختلف ایران رخ داده است.

بر اساس این گزارش، در ۴۶ مورد از این مرگ‌ها، شکنجه یا سایر بدرفتاری‌های فیزیکی با زندانی‌ها توسط ماموران و مقامات زندان، علت اصلی بوده است.

با استفاده از خبرگزاری برنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG