لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

آژانس از افزایش اورانیوم ۶۰ درصدی ایران خبر داد؛ امیدواری گروسی به دیدار با پزشکیان


بنابر گزارش‌ها، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو گزارش محرمانه، از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شدهٔ نزدیک به سطح تسلیحاتی در ایران خبر داده و همچنین برای دیدار قریب‌الوقوع با رئیس جمهوری جدید ایران و دستیابی به نتایجی ملموس ابراز امیدواری کرده است.

بنابر گزارش محرمانه آژانس که روز پنج‌شنبه هشتم شهریور در برخی خبرگزاری‌ها از جمله آسوشیتدپرس بازتاب یافت، ایران تا ۲۷ مرداد امسال «بیش از ۱۶۴ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد» در اختیار داشته است.

این میزان حدود ۲۲ کیلوگرم بیشتر از مقداری است که در گزارش سه ماه پیش آژانس اعلام شده بود.

اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تنها یک قدم فنی با اورانیوم ۹۰ درصد که در سطح تسلیحاتی به کار گرفته می‌شود، فاصله دارد.

بر اساس گزارش مدیرکل آژانس، که تازه‌ترین گزارش فصلی این نهاد بین‌المللی به شمار می‌رود، ذخایر اورانیوم با غلظت نزدیک به حد نصاب لازم برای ساخت بمب اتمی به طور مداوم در ایران در حال افزایش بوده و گفت‌وگوها برای بهبود همکاری بین ایران و آژانس هم متوقف شده است.

گزارش جدید آژانس همچنین اشاره می‌کند که ایران هنوز به سوالات دربارهٔ منشاء و مکان ذرات اورانیوم که در نزدیکی تهران یافت شده‌اند پاسخی نداده است.

گزارش محرمانه آژانس در حالی رسانه‌ای می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ششم شهریور در دیدار با اعضای هیئت دولت چهاردهم گفت: «این منافاتی ندارد که با دشمن در جایی تعامل کنیم، اما نباید امید و اعتماد به آن‌ها داشته باشیم.»

این سخنان در حالی به نفع انجام مجدد مذاکرات با آمریکا تعبیر شد که رهبر جمهوری اسلامی خطوط قرمزی را نیز برای هرگونه مذاکره در دولت مسعود پزشکیان تعیین کرد و هشدار داد که آمریکا قابل اعتماد نیست.

گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمتر از ده روز پیش از آغاز نشست شورای حکام این نهاد رسانه‌ای شده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در گزارش محرمانه دیگری خطاب به شورای حکام، نسبت به سفر قریب‌الوقوع به ایران ابراز امیدواری کرده است.

بنابر این گزارش، آقای گروسی در گزارش خود گفته امیدوار است که در دیدار با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران، «یک دیالوگ سازنده که به سرعت به نتایج ملموس منجر شود» برقرار شود.

آقای گروسی اوایل مردادماه با تبریک به مسعود پزشکیان برای انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران اعلام کرد آماده است که برای «از سرگیری گفت‌وگو و همکاری بین آژانس و ایران» به تهران سفر کند.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران با وجود آن‌که در پاسخ به این پیام موافقت خود را برای ملاقات با آقای گروسی اعلام کرد، ولی از آن زمان تاکنون هیچ گفت‌وگویی با مدیرکل آژانس نداشته است.

گزارش قبلی آژانس که خرداد امسال ارائه شد منتهی به صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام این نهاد شد که از ایران می‌خواست غنی‌سازی با غلظت بالاتر از سقف تعیین‌شده در برجام را متوقف کند و راه همکاری کامل با بازرسان آژانس را در پیش بگیرد

آن قطعنامه، که پیش‌نویس آن از سوی بریتانیا، فرانسه و آلمان ارائه شده بود، از ایران می‌خواست که به پرسش‌های بازرسان آژانس درباره موارد مشکوک در برنامه هسته‌ای خود نیز پاسخ معتبر بدهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آلمان و رادیو فردا/پ.م/ک.ر ح.ج
XS
SM
MD
LG