لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

ورزشکار زن افغانستانی اولین مدال تیم مهاجران در بازی‌های پارالمپیک را کسب کرد


این اولین پیروزی یک ورزشکار افغان‌تبار در بازی‌های پارالمپیک جهان به‌شمار می‌رود
این اولین پیروزی یک ورزشکار افغان‌تبار در بازی‌های پارالمپیک جهان به‌شمار می‌رود

ذکیه خدادادی، پاراتکواندوکار افغانستان و عضو تیم مهاجران کمیته بین‌المللی پارالمپیک، موفق به کسب نخستین مدال اعضای این تیم در این رقابت‌ها در فرانسه شد.

سرویس افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، این خبر را روز پنج‌شنبه، هشتم شهریور، منتشر کرده و نوشته عملکرد این ورزشکار افغان‌تبار در این رقابت‌ها «تاریخی» بود.

این اولین پیروزی یک ورزشکار افغان‌تبار در بازی‌های پارالمپیک جهان به‌شمار می‌رود.

خانم خدادادی در اولین مسابقه‌اش در برابر حریف کوبایی به میدان رفت و با نتیجه قاطع ۲۱ بر ۱۱ پیروزی خود را ثبت کرد. این اولین پیروزی او در بازی‌های پارالمپیک بود و این ورزشکار را به جمع هشت تکواندوکار برتر این رقابت‌ها رساند.

در دومین رقابت، ذکیه خدادادی با تکواندوکار قدرتمند ازبکستانی روبه‌رو شد که این مسابقه با نتیجه نزدیک ۴ بر ۳ به نفع حریف ازبک به پایان رسید و ذکیه از راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی و شانس کسب مدال طلا بازماند.

این ورزشکار موفق شد پس از شکست نورجهان ایکینچی، قهرمان اروپا از ترکیه، او را با نتیجهٔ ۹ بر ۱ شکست دهد و پس از انصراف ورزشکار مراکشی در رقابت‌ها بر سر مدال برنز به‌دلیل آسیب‌دیدگی، ذکیه خدادادی موفق به کسب مدال برنز شد.

کسب مدال برنز از سوی این ورزشکار زن در شرایطی رخ می‌دهد که حکومت طالبان هر روز محدودیت‌های بیشتری را علیه زنان و فعالیت‌های آنها در کشور افغانستان وضع و اعمال می‌کند.

پیروزی این ورزشکار زن افغان در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه گروه‌های مخالف حکومت طالبان در این کشور قرار گرفته است.

از جمله دفتر سیاسی جبهه مقاومت ملی افغانستان در این باره نوشت: «این پیروزی نشانه‌ای از استقامت بانوان در برابر وحشت و جهل حاکم است و ثابت می‌کند که زنان افغانستان هرگز نابودشدنی نیستند.»

بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ در پاریس شامگاه چهارشنبه، هفتم شهریور، در مراسمی پر از رنگ و امید آغاز شد.

XS
SM
MD
LG