لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

در پی سقوط جنگنده اف۱۶، فرمانده نیروی هوایی اوکراین برکنار شد


ولودیمیر زلنسکی ۱۴ مرداد در مقابل یک جنگنده اف-۱۶ اعلام کرد که استفاده از این جنگنده‌ها در اوکراین آغاز شد
ولودیمیر زلنسکی ۱۴ مرداد در مقابل یک جنگنده اف-۱۶ اعلام کرد که استفاده از این جنگنده‌ها در اوکراین آغاز شد

به دنبال سقوط جنگنده آمریکایی اف-۱۶ در اوکراین، رئیس جمهور اوکراین فرمانده نیروی هوایی این کشور را برکنار کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز جمعه نهم شهریور فرمان برکناری میکولا اولشچوک از سمت فرماندهی نیروی هوایی این کشور را منتشر کرد.

آقای زلنسکی در این فرمان و همچنین در پیام ویدئویی که پس از آن منتشر شد تاکید کرد که این تصمیم را «در راستای تقویت رهبری نظامی اوکراین» گرفته است.

خبر سقوط یک فروند جنگنده اف-۱۶ در اوکراین ابتدا روز پنجشنبه در وال‌استریت جورنال منتشر شد و این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که این سقوط روز دوشنبه روی داده است.

پس از آن نیروی هوایی اوکراین تایید کرد که این جنگنده هنگام دفع حمله گسترده روسیه سقوط کرد و خلبان آن، اولکسی مِس، کشته شد.

وال‌استریت جورنال گزارش داده بود که بررسی‌های اولیه نشان از آن دارد که این جنگنده با آتشباری روسیه سرنگون نشده، و به احتمال زیاد در نتیجه اشتباه خلبان سقوط کرده است.

با این حال میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی که اکنون برکنار شده، اعلام کرد که «تجزیه و تحلیل دقیق» این سقوط در حال انجام است.

میکولا اولشچوک سه سال پیش به این مقام منصوب شده بود.

جنگنده‌های اف-۱۶ ماه گذشته تحویل اوکراین اشد و ۱۴ مرداد ولودیمیر زلنسکی در مراسم «روز نیروی هوایی» اعلام کرد که استفاده از این جنگنده‌ها آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG