لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

انتقاد مولوی عبدالحمید از عدم رسیدگی به پرونده کشتار «جمعهٔ خونین» زاهدان


مولوی عبدالحمید بارها خواستار محاکمه عاملان و آمران این کشتار شده است
مولوی عبدالحمید بارها خواستار محاکمه عاملان و آمران این کشتار شده است

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از این که پس از گذشت دو سال از «جمعه خونین زاهدان»، هنوز به این پرونده رسیدگی نشده انتقاد کرد.

آقای عبدالحمید این اظهارات را در نماز روز جمعه ۹ شهریور مسجد مکی زاهدان بیان کرد.

او گفت: «با گذشت حدود دو سال از اتفاق جمعه خونین زاهدان، هنوز به این موضوع رسیدگی نشده است، ما هنوز نمی‌دانیم که انگیزۀ وقوع این اتفاق چه بود.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با این حال با اشاره به همزمانی خشونت‌های مأموران امنیتی علیه نمازگزاران معترض در زاهدان در هشتم مهر ۱۴۰۱ با اعتراضات پس از مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد گفت: «شاید این اتفاق در زاهدان به این دلیل رخ داد تا مردم این منطقه به اعتراضات نپیوندند و یا با هدف عبرت دیگران صورت گرفت.»

او با تأکید بر این که با وجود دو سال از گذشت این ماجرا، هنوز از جانب مسئولان به آن رسیدگی نشده، «اجرای عدالت» و «رفع تبعیض» را بزرگ‌ترین خواستۀ ملت ایران و اصلی‌ترین وظیفۀ دولت برشمرد.

هشتم مهر ۱۴۰۱، زمانی که اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در حال گسترش به تمام نقاط ایران بود، جمعی از مردم زاهدان پس از نماز جمعه اهل سنت در مسجد مکی این شهر، تجمعی در اعتراض به آن چه «تجاوز ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ» خواندند، برپا کردند.

نیروهای انتظامی و امنیتی از داخل یک کلانتری اقدام به شلیک مستقیم به‌سوی آنها کردند و دست‌کم صد تن از مردم در این تیراندازی‌ها کشته شدند.

در اعتراضات دیگری که جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در شهرستان خاش برگزار شد ۱۶ تن کشته شدند.

مولوی عبدالحمید پیش از این نیز بارها خواستار محاکمه عاملان و آمران این کشتار شده بود.

کمپین فعالین بلوچ چندی پیش گزارش داد که دادگاه رسیدگی به این پرونده اواخر بهمن ۱۴۰۲ طی دو جلسه برگزار شد و رئیس دادگاه بدون شنیدن اظهارات خانواده‌های کشته‌شدگان، از آنها خواست که با گرفتن دیه رضایت دهند، اما آنها با این کار مخالفت کردند.

سازمان حقوق بشر ایران در یک‌سالگی «جمعه خونین» زاهدان خواستار ارجاع این پرونده به نهادهای قضائی بین‌المللی تحت عنوان «جنایت علیه بشریت» شده بود.

با استفاده از گزارش‌های حال‌وش، وب‌سایت مولوی عبدالحمید و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG