لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

انتخابات پارلمان‌های ایالتی در دو ایالت شرقی آلمان آغاز شد


بیورن هوکِه، رهبر جنجالی حزب «آلترناتیو برای آلمان» در ایالت تورینگیا
بیورن هوکِه، رهبر جنجالی حزب «آلترناتیو برای آلمان» در ایالت تورینگیا

انتخابات پارلمانی در دو ایالت تورینگین و زاکسن در شرق آلمان از ساعت هشت صبح روز یک‌شنبه،‌ ۱۱ شهریورماه، آغاز شد و تا ساعت شش عصر به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

با توجه به قدرت پارلمان‌های ایالتی آلمان در موضوعات محلی، نتایج این انتخابات می‌تواند در سطح ملی هم تاثیرگذار باشد.

اما آن چه بر اهمیت انتخابات پارلمانی این دو ایالت افزوده، احتمال پیروزی حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» یا «آ.اف. د.» است، موضوعی که در صورت تحقق، به نشانه‌ای از یک زلزله سیاسی در آلمان تعبیر خواهد شد.‌

آخرین نظرسنجی‌های پیش از انتخابات یکشنبه، نشانگر پیشتازی قاطع حزب «آلترناتیو برای آلمان» در ایالت تورینگیا بودند. در ایالت ساکسونی هم به نظر می‌رسد این حزب، با اختلافی اندک، پشت سر حزب راست میانه «دموکرات مسیحی» قرار داشته باشد.

سازمان امنیت آلمان، شاخه‌های حزب «آلترناتیو برای آلمان» در دو ایالت تورینگین و زاکسن را،‌ به عنوان نهادهای دست راستی افراطی دسته‌بندی کرده و فعالیت‌های این حزب را در ایالت براندنبورگ و به طور کلی در سراسر کشور، به عنوان یک گروه متهم به افراط‌گرایی زیر نظر دارد.

بیورن هوکِه، رهبر جنجالی حزب «آلترناتیو برای آلمان» در ایالت تورینگین، در سال جاری دو بار به دلیل استفاده از یک شعار ممنوعه نازی‌ها محکوم و جریمه شده ‌است. او که پیشتر معلم تاریخ بوده، در یک پرونده دیگر به اتهام تحریک افکار عمومی هم درگیر است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد سه حزب حاضر در دولت ائتلافی اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، در این انتخابات شاهد نتایج مأیوس‌کننده‌ای باشند.

عدم محبوبیت دولت ائتلافی اولاف شولتز، ادامه اختلاف طبقاتی و کیفیت زندگی در مناطق شرقی و غربی آلمان، افزایش مخالفت‌ها با حمایت بی‌چون و چرای سیاسی و نظامی دولت از اوکراین در جنگ با روسیه، و تشدید مخالفت‌ها با حضور روزافزون پناهجویان در این کشور، باعث افزایش تمایلات افراطی و دست راستی در آلمان، و بالا گرفتن محبوبیت احزابی همچون «آلترناتیو برای آلمان»، به‌ویژه در شرق این کشور شده است.

نزدیک به دو هفته پیش از انتخابات پارلمانی امروز، حمله مرگبار یک مهاجم سوری ‌با چاقو به حاضران در جشنواره‌ای در شهر زولینگن، بار دیگر به احساسات ضد خارجی در بخش‌هایی از این کشور دامن زد، موضوعی که دولت این کشور را هم از احتمال اوج‌گیری محبوبیت و افزایش آرای حزب مهاجرستیز «آلترناتیو برای آلمان» نگران کرد.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، ضمن حضور در محل حادثه، وعده داد که تعداد بیشتری از پناهجویان را از این کشور اخراج کند.

در حالی‌که یک سال تا انتخابات پارلمانی سراسری آلمان باقی مانده، عملکرد ضعیف سه حزب حاضر در دولت ائتلافی اولاف شولتز در انتخابات ایالتی، می‌تواند به اختلافات میان وزرای کابینه، و افت بیش از پیش محبوبیت این ائتلاف دامن بزند.

XS
SM
MD
LG