لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

ورود پوتین به پایتخت مغولستان و درخواست دیدبان حقوق بشر برای بازداشت او


مراسم استقبال از ولادیمیر پوتین در اولان‌باتور
مراسم استقبال از ولادیمیر پوتین در اولان‌باتور

همزمان با ورود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به پایتخت مغولستان، درخواست‌ها برای اجرای حکم بازداشت او که از سوی دیوان کیفری بین‌المللی صادر شده ادامه دارد.

دیدبان حقوق بشر شامگاه دوشنبه ۱۲ شهریور از مقام‌های مغولستان خواست که با دستگیری ولادیمیر پوتین به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند.

ماریا النا ویگنولی، از مقام‌های دیدبان حقوق بشر، گفت که اگر مغولستان ولادیمیر پوتین را بازداشت نکند «به عنوان یکی از اعضای دیوان کیفری بین‌المللی از تعهدات بین‌المللی خود سرپیچی کرده است».

رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه وارد اولان‌باتور، پایتخت مغولستان شد.

در روزهای اخیر شماری از نهادهای مدافعان و نهادهای حقوق بشر با استناد به عضویت مغولستان در دیوان کیفری بین‌المللی، آی‌سی‌سی، از این کشور خواسته بودند حکم دیوان درباره بازداشت ولادیمیر پوتین را اجرا کند.

در همین حال هیورهی تیخی، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین، نیز عدم بازداشت ولادیمیر پوتین در مغولستان و سرپیچی این کشور از اجرای حکم دیوان را «ضربه سنگین به دیوان کیفری بین‌المللی و نظام عدالت کیفری بین‌المللی» خواند.

این مقام اوکراینی همچنین تاکید کرد که کی‌یف در رایزنی با شرکای خود اطمینان حاصل خواهد کرد که «این رخداد پیامدهایی برای اولان‌باتور خواهد داشت».

دیوان کیفری بین‌المللی سال گذشته برای ولادیمیر پوتین به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در زمینه انتقال اجباری کودکان اوکراینی به روسیه حکم بازداشت صادر کرد.

این حکم در تمامی ۱۲۴ کشور عضو این دیوان لازم الاجرا است اما دیوان کیفری برای اجرای احکام خود توانایی و بازوی اجرایی ندارد.

این نخستین سفر ولادیمیر پوتین به یک کشور عضو دیوان کیفری بین‌لمللی از زمان صدور حکم بازداشت او به شمار می‌رود.

با این حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفته است که مسکو در این باره نگرانی ندارد و هیچ خطری را متوجه ولادیمیر پوتین نمی‌داند.

با این حال این کشور روابط خوبی با روسیه دارد و به گزارش رویترز، قرار است در جریان سفر ولادیمیر پوتین، مذاکرات درباره احداث خط لوله انتقال گاز روسیه به چین از طریق مغولستان پی گرفته شود.

XS
SM
MD
LG