لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

ادامه اجتناب طلافروشان از ثبت دارایی‌های خود در سامانه جامع تجارت


به رغم گذشت چهار ماه از مهلت دولت به طلافروشان برای ثبت در سامانه جامع تجارت، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید دغدغه فعالان ما هنوز در این رابطه رفع نشده و اعتمادسازی بین دولت و فعالان ایجاد نشده است.

نادر بذرافشان به خبرگزاری ایسنا گفته است فعالان طلا و جواهر نسبت به این موضوع واکنش دارند و با سامانه جامع تجارت کنار نیامده‌اند و طبق آمار رسمی، آ‌‌ن‌قدر درصد پایینی ثبت‌نام کرده‌اند که می‌توان گفت، اصلا اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

بهار امسال طلافروشان در اعتراض به طرح دولت برای ثبت دارایی‌های آنها از طریق سامانه جامع تجارت، دست به اعتصاب عمومی زدند.

دولت سیزدهم ادعا می‌کرد «سامانه جامع تجارت» برای ثبت دارایی‌های طلای صنف طلافروشان صرفا به منظور تسهیل دسترسی تجار و بازرگانان به اطلاعات تجارت داخلی و نیز امکان نظارت و سامان‌بخشی به بخش‌های مختلف بازار خرید و فروش و بازرگانی طراحی شده است.

این ادعا برخلاف اهداف اولیه ثبت دارایی‌های طلافروشان در سامانه جامع تجارت است که در راستای اعمال «مالیات بر عایدی سرمایه» طلافروشان ایجاد شده بود.

با این حال خبرگزاری ایسنا می‌نویسد به دنبال اعتراضات و تعطیلی بازار، وزارت صنعت، معدن و تجارت روز ۱۸ اردیبهشت در قالب بخشنامه‌ای جدید، تسهیلاتی تازه‌ برای ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت یا سامانه مودیان در نظر گرفت.

بر اساس بخشنامه وزارت صمت، طلافروشان دیگر ملزم نبودند سرمایه غیر در گردش خود را ابراز کنند، بلکه صرفا می‌باید اطلاعات معاملات را ثبت کرده تا «شفافیت در حوزه معاملات طلا بیشتر باشد».

بخشنامه دولت در حالی است که با این روش نیز دارایی‌های طلافروشان در نهایت پس از مدتی در جریان چرخه خرید، تولید و فروش مشخص می‌شود؛ مگر اینکه از موجودی طلای خود هرگز استفاده نکنند.

از طرفی الزام در ثبت دارایی طلافروشان در سامانه جامع تجارت، مصوبه مجلس است و قاعدتا یک قانون مصوب شده در مجلس با بخشنامه یا ابلاغیه وزارت صمت نمی‌تواند تغییر یابد.

دقیقا مشخص نیست چرا دولت ایران با وجود سامانه مودیان، باز هم بر ثبت معاملات طلافروشان در سامانه جامع تجارت تاکید دارد.

آقای بذرافشان نیز گفته است برخلاف سامانه جامع تجارت، در مورد سامانه مودیان، در تهران، ثبت‌نام بسیار خوب بوده و فعالان صنف طلا فاکتورهای الکترونیکی خود را ثبت کرده‌اند: «در تهران بالای ۶۰ درصد ثبت‌نام صورت گرفته و در سطح کشور نیز حدود ۲۰ درصد بوده است؛ بنابراین ما با شفاف‌سازی و پرداخت مالیات حقه، مشکلی نداریم اما بر روی سامانه جامع تجارت حساسیت خاصی به وجود آمده و اجرای آن ممکن است دوباره در بازار التهاب ایجاد کند».

در این میان رکود سنگین بر بازار جواهرات کشور نیز به چالشی در بازار طلافروشان تبدیل شده است.

آقای بذرافشان خرداد امسال گفته بود از ابتدای سال تاکنون، ۱۰ درصد هم تولید در سطح کشور نداشته‌ایم.

XS
SM
MD
LG