لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

مجری تلویزیونی روس و مشاور کارزار قبلی ترامپ به نقض تحریم‌ها متهم شد


دیمیتری سیمز؛ عکس از بایگانی
دیمیتری سیمز؛ عکس از بایگانی

وزارت دادگستری آمریکا علیه دیمیتری سیمز، مجری تلویزیونی روس و مشاور کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶، و همچنین همسر او، آناستازیا سیمز، به اتهام نقض تحریم‌های روسیه اعلام جرم کرد.

بر اساس کیفرخواستی که روز پنجشنبه ۱۵ شهریور منتشر شد، این زوج که قبلا ساکن ایالت ویرجینیا بودند به توطئه برای نقض تحریم‌ها و پولشویی متهم شده‌اند.

بنابر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، مجازات هر یک از این دو اتهام حداکثر ۲۰ سال زندان است.

ماموران اف‌بی‌آی ۲۶ مردادماه به خانه این زوج در ویرجینیا یورش بردند و پس از آن وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که این دو نفر با ارائه خدمات به «کانال یک»، شبکه تلویزیونی دولتی روسیه که از سال ۲۰۲۲ مشمول تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفت، در نقض تحریم‌ها مشارکت داشته‌اند.

بنابر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، دیمیتری سیمز مجری و تهیه‌کننده برنامه‌ای برای این شبکه بود که یک میلیون دلار دستمزد، یک خودروی شخصی به همراه راننده، کمک‌هزینه برای آپارتمانی در مسکو، و یک تیم ۱۰ نفره دریافت کرد.

دیمیتری سیمز که ۷۶ سال دارد در سال ۲۰۱۶ به عنوان مشاور کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ یک سخنرانی مهم ترتیب داد که آقای ترامپ در آن، چشم‌انداز همکاری بیشتر با روسیه را ترسیم کرد.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ رابرت مولر، بازپرس ویژه که مامور بررسی تبانی احتمالی بین ستاد دونالد ترامپ با روسیه بود، دیمیتری سیمز نامه‌ای هم به جرد کوشنر، مشاور و داماد آقای ترامپ، نوشته بود که در آن به سرفصل‌های مربوط به روسیه در سخنرانی دونالد ترامپ می‌پرداخت.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین در کیفرخواست جداگانه‌ای که در آن تنها نام آناستازیا سیمز برده شده، او را متهم به مشارکت در یک طرح در همکاری با الکساندر اودوف، الیگارش معروف روس، از طریق خرید، فروش و ارسال آثار هنری از ایالات متحده به روسیه کرده است.

بر اساس اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا، گمان می‌رود که این زوج در حال حاضر در روسیه باشند.

دیمیتری سیمز در سال ۱۹۷۳ به ایالات متحده مهاجرت کرد و بعدا شهروند این کشور شد. او به عنوان مشاور غیررسمی با ریچارد نیکسون، رئیس جمهور سابق آمریکا، همکاری می‌کرد و به طور منظم با آقای نیکسون به اتحاد جماهیر شوروی و سایر کشورهای بلوک شرق سفر می‌کرد.

ریچارد نیکسون در سال ۱۹۹۴ آقای سیمز را به عنوان رئیس اندیشکده‌ای منصوب کرد که آن زمان «مرکز نیکسون برای صلح و آزادی» نامیده می‌شد و بعدا به «مرکز منافع ملی» تغییر نام داد.

او تا سال ۲۰۲۲ ریاست این مرکز را برعهده داشت و پس از آن مجری برنامه‌های تلویزیونی شد.

XS
SM
MD
LG