لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

بازداشت و زندانی شدن «زوج مرتبط با ایران» در فرانسه که در پی قتل یهودیان بودند


خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پلیس این کشور گزارش داد که نهادهای امنیتی فرانسه چندی پیش یک زوج را به خاطر «مشارکت در توطئه‌های ایران برای کشتن یهودیان در اروپا» بازداشت کرده‌اند.

در این گزارش که روز شنبه ۱۷ شهریور منتشر شد، هویت این دو نفر «عبدالکریم س. ۳۴ ساله» و همسر او «سابرینا ب. ۳۳ ساله» گزارش شده و تاریخ بازداشت آنها ۱۵ اردیبهشت امسال ذکر شده است.

این خبرگزاری به نقل از منابعی در پلیس فرانسه گزارش داده است که این زوج قصد «کشتن چند یهودی در آلمان و فرانسه» را داشتند و در ماه مه در دادگاه پاریس تفهیم اتهام شدند.

گزارش بازداشت این دو نفر ابتدا روز پنجشنبه ۱۵ شهریور در وبسایت فرانسوی «مدیاپار» منتشر شد و به نوشته این وبسایت، این پرونده با عنوان «مارکو پولو» شناخته می‌شود.

اداره امنیت داخلی فرانسه (د.ژ.اس.ای) در گزارشی که به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده این پرونده را نشان‌دهنده «احیای تروریسم تحت حمایت حکومت ایران در اروپا» دانسته است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در این سند همچنین ذکر شده است که نهادهای امنیتی ایران «از سال ۲۰۱۵ سیاست قتل هدفمند را از سر گرفته‌اند» و این تهدیدات به دلیل جنگ غزه «بدتر شده است».

گزارش خبرگزاری فرانسه چند روز پس از آن منتشر می‌شود که نشریه آلمانی اشپیگل در یک گزارش تحقیقی نوشت که جمهوری اسلامی برای انجام حملات علیه یهودیان و اسرائیلی‌ها به‌ طور «سیستماتیک» اقدام به استخدام مجرمان و جنایتکاران در اروپا کرده است.

اشپیگل پیشتر در گزارش خود به نام فرد بازداشتی در فرانسه یعنی «عبدالکریم س.» اشاره کرده بود.

این نشریه آلمانی در گزارش خود به‌ طور مفصل و با جزئیات به عملیات و اقدامات فردی با هویت اختصاری «عبدالکریم س.» اشاره کرده و او را یک تبعه ۳۴ ساله فرانسوی با سابقه جرایم خشونت‌آمیز معرفی کرده بود که قصد انجام عملیات در خاک آلمان را داشت.

سرویس‌های اطلاعاتی آلمان پس از ردیابی او، اواخر آوریل سال جاری میلادی، حکم بازداشتش را صادر کردند و وی مدتی بعد در فرانسه بازداشت و به جرایم مرتبط با تروریسم متهم شد.

در سال‌های اخیر نهادهای امنیتی در چند کشور اروپایی چندین بار از بازداشت افراد مرتبط با حکومت ایران به اتهام «توطئه برای اقدامات تروریستی» خبر داده‌اند.

حدود چهار سال پیش نیز اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی، به اتهام مشارکت در توطئه بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق بازداشت شد و دادگاه بلژیک او را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد؛ اسدالله اسدی خرداد ۱۴۰۲ با یک امدادگر بلژیکی که در ایران زندانی بود مبادله شد و به ایران بازگشت.

خردادماه سال جاری، سازمان اطلاعات و امنیت سوئد نیز اعلام کرده بود شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران از باندهای تبهکار سوئدی برای انجام «اعمال خشونت‌آمیز» علیه اسرائیل و سایر کشورها و گروه‌هایی در سوئد که تهران آن‌ها را برای خود تهدید می‌داند، استفاده می‌کند.

ایران این گزارش‌ها را رد می‌کند و محتوای آنها را «اتهامات بی‌اساس و مغرضانه» و ناشی از «اطلاعات غلط و القایی متاثر» از اسرائیل می‌نامد.

XS
SM
MD
LG