لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

رومانی و لتونی خواستار مقابله جمعی با نقض حریم هوایی‌شان از سوی روسیه شدند


بقایای یک پهپاد روسیه که در رومانی سقوط کرده‌ است
بقایای یک پهپاد روسیه که در رومانی سقوط کرده‌ است

رومانی و لتونی، دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از نقض حریم هوایی‌ خود از سوی پهپادهای روسیه خبر می‌دهند.

مقام‌های امنیتی این دو کشور عضو ناتو و از حامیان اوکراین در جنگ دو سال و نیمه با روسیه،‌ روز یک‌شنبه، ۱۸ شهریورماه، تائید کردند که در حال بررسی بقایای پهپادهایی هستند که پس از ورود به حریم هوایی آنها، سقوط کرده‌اند.

این حوادث مقامات دو کشور را بر آن داشت که خواستار اندیشیدن تدابیری برای مقابله مشترک با آن چه «تاخت و تاز هوایی روسیه» خواندند، شوند.

میرچا جوانا، معاون رومانیایی دبیرکل ناتو، در عین حال با تاکید بر اینکه نشانه‌ای از تلاش روسیه برای حمله تعمدی به خاک اعضای این پیمان وجود ندارد، بروز چنین اتفاقاتی را «غیرمسئولانه و بالقوه خطرناک» توصیف کرد.

به گفته وزارت دفاع رومانی، در زمان حادثه، سامانه‌های رادارهای نظارتی این کشور، پهپادی را که وارد حریم هوایی رومانی شده بود، شناسایی و تا زمانی که وارد اوکراین شد، دنبال کردند.

همزمان دو جنگنده اف ۱۶ رومانی هم برای بررسی موضوع به محل اعزام شده بودند. از ساکنان دو منطقه «تولچا» و «کونستانتا» هم خواسته شده بود که پناه بگیرند.

وزارت دفاع رومانی همچنین از جست‌وجوی مناطق اطراف روستایی به‌نام «پریپراوا»، به عنوان محل احتمالی سقوط لاشه پهپاد یا بخش‌هایی از آن خبر داد.

در تحولی دیگر خبرگزاری لتونی، «لِتا»، هم، به نقل از وزارت دفاع این کشور نوشت که بر اساس نتایج تحقیقات اولیه، یک پهپاد روسیه، از بلاروس وارد حریم هوایی لتونی شده و سپس در نزدیکی شهر «رِزکنه» در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری مرز سقوط کرده‌ است.

لئونیدز کالنینز، فرمانده ستاد مشترک ارتش لتونی تاکید کرد که به اعتقاد کارشناسان نظامی، هدف خاصی پشت ورود این پهپاد به لتونی نبوده‌ است.

با این‌ حال، ادگارز رینکِویچز، رئیس‌جمهور لتونی با انتشار مطلبی در شبکه ایکس،‌ توئیتر سابق، خواستار پاسخ مشترک و یکپارچه ناتو به این قبیل موارد شد.

آقای رینکِویچز، که کشورش با روسیه و بلاروس هم‌مرز است، نوشت شمار چنین حوادثی در امتداد مرزهای شرقی ناتو رو به افزایش است و از این‌رو واکنشی جمعی می‌طلبد.

آندری سیبیها وزیر خارجه جدید اوکراین هم با انتشار مطلبی در شبکه ایکس، این دو حادثه را، نشانه‌ای روشن از «محدود نماندن تجاوز روسیه به اوکراین» دانست و خواستار حداکثر حمایت از سوی متحدان کشورش شد.

رومانی با اوکراین حدود ۶۵۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و با بالا گرفتن نبرد پهپادی مسکو و کی‌یف در طول یک‌ سال گذشته، مرتب شاهد سقوط قطعات و لاشه‌های پهپادهای روسیه در مناطق مرزی خاکش با اوکراین بوده‌ است.

بندرگاه‌های اوکراین در کرانه رود دانوب، که از اهداف حملات روسیه بوده‌اند، تنها چندصد متر با مرز رومانی فاصله دارند.

حالا اعضای پارلمان رومانی قصد دارند احتمال رهگیری و ساقط‌ کردن پهپادهای روسیه را که وارد حریم هوایی این کشور می‌شوند بررسی کنند، موضوعی که از یک‌سو ممکن است باعث کاهش چنین حوادثی شود و از سوی دیگر، می‌تواند به تنش مسکو و بخارست دامن بزند.

XS
SM
MD
LG