لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

تهدید وزیر خارجه اسرائیل علیه تشکیلات خودگردان در صورت اقدام در سازمان ملل


ییسرائل کاتس
ییسرائل کاتس

وزیر خارجه اسرائیل تشکیلات خودگردان فلسطینی را تهدید کرد که اگر برای صدور قطعنامه تازه‌ای علیه اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل اقدام کند، اسرائیل این تشکیلات را به «فروپاشی» خواهد کشاند و «منحل خواهد کرد».

حکومت فلسطینی به رهبری محمود عباس طرحی را به مجمع عمومی ارائه کرده که خواهان خروج اسرائیل از کرانه غربی و تحریم مقامات ارشد اسرائیل است.

در واکنش به این تحرکات سیاسی رام‌الله، ییسرائل کاتس روز یک‌شنبه، ۱۸ شهریور، گفت اگر تشکیلات خودگردانی به رویکرد «تهاجمی» علیه اسرائیل در سازمان ملل ادامه دهد، اسرائیل اقدام به فروپاشی و انحلال آن خواهد کرد.

تشکیلات خودگردانی اجرای احکام دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه را که وابسته به سازمان ملل است، اساس درخواست خود در ارائه پیش‌نویس قطعنامه علیه اسرائیل قرار داده است.

دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه دو ماه پیش اعلام کرد که سیاست شهرک‌سازی اسرائیلی در کرانه باختری «ناقض» قوانین بین‌المللی است و اسرائیل عملا بخش‌های وسیعی از کرانه باختری را همراه با بخش شرقی اورشلیم به خاک خود ملحق کرده است.

مطالبات حکومت فلسطینی در پیش‌نویسی که به سازمان ملل ارائه کرده، این‌گونه خلاصه شده است: عقب‌نشینی اسرائیل در شش ماه از کرانه غربی، پایان دادن به ساخت‌وساز در شهرک‌های اسرائیلی‌نشین، «بازگشت فلسطینیان به سرزمین خود»، اعمال تحریم علیه مقامات ارشد اسرائیلی و همچنین جلوگیری از فروش تسلیحات به اسرائیل در صورت استفاده از آن در مناطق فلسطینی‌نشین.

تشکیلات خودگردانی از بعد از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل که موجب جنگ غزه شد، کارزار دیپلماتیک علیه اسرائیل در صحنه بین‌المللی را گسترش داده است. برخلاف حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی با ماهیت تروریستی شناخته شده، تشکیلات خودگردان فلسطینی و رهبری آن دارای روابط نزدیک با دولت‌های غربی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا هستند.

طرح تشکیلات خودگردانی علیه اسرائیل در آستانه نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل با شرکت رهبران و نمایندگان ارشد دولت‌های جهان ارائه شده و به گفته سفیر اسرائیل در سازمان ملل، قرار است هفته آینده به رأی‌گیری گذاشته شود.

به نوشته تایمز اسرائیل، وزیر خارجه اسرائیل متقابلا دستور داده مجموعه‌ای از اقدامات کشورش با آمریکا و سایر متحدان اسرائیلی هماهنگ شود.

آقای کاتس تأکید کرده که اقدامات تشکیلات خودگردانی که در «تضاد کامل» با تعهدات آن در توافق‌های پیشین با اسرائیل باشد، اقدام متقابل اسرائیل و توقف هر گونه همکاری با این حکومت را در پی خواهد داشت که موجب «انحلال» آن خواهد شد.

به نوشته تایمز اسرائیل، هرچند قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل غیرالزام‌آور هستند، اسرائیل نگران است که صدور قطعنامه مورد نظر تشکیلات خودگردانی به تشدید فشار جهانی در قرار دادن شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در فهرست سیاه منجر شده و کار را به تحریم‌های تسلیحاتی علیه اسرائیل نیز بکشاند.

بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی در دولت ائتلافی اسرائیل، چندی پیش انتقال پول ناشی از درآمدهای مالیاتی فلسطینیان را که طبق قراردادهای دهه‌های گذشته باید از طریق اسرائیل در اختیار تشکیلات خودگردانی قرار گیرد، مسدود کرد.

روزنامه اسرائیلی معاریو روز ۱۸ شهریور نوشت اقدامات وزیر دارایی پایه‌های تشکیلات خودگردانی را شدیدا ضعیف کرده و وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی در کرانه باختری و خلاء ایجاد شده در نبود زیرساخت‌های قوی، به تقویت نفوذ ایران و گروه حماس در کرانه باختری منجر شده است.

بتسال‌ئل اسموتریچ پیش از حمله حماس به اسرائیل گفته بود تشکیلات خودگردانی یک بار سنگین، اما حماس «یک سرمایه» است. به نوشته معاریو، دولت بنیامین نتانیاهو پس از حمله حماس به اسرائیل هم این سیاست را دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG