لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

تأکید مقام‌های اسرائیلی بر تشدید جنگ با حزب‌الله در پی بن‌بست آتش‌بس در غزه


دود ناشی از یک حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان در روز یکشنبه
دود ناشی از یک حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان در روز یکشنبه

وزیر دفاع و یکی از رهبران اصلی اپوزیسیون اسرائیل می‌گویند که در صورت نبود توافقی برای رهایی ۱۰۱ گروگان اسرائیلی در دست گروه افراطی حماس در غزه، اسرائیل باید جنگ علیه حزب‌الله در لبنان را برای تأمین امنیت مرزهای شمالی اسرائیل آغاز کند.

همزمان، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت بازگرداندن آوارگان جنگی اسرائیل به مناطق شمال، از اهداف جنگ است.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی طبقه‌بندی شده، در آغاز دوازدهمین ماه از جنگ ارتش اسرائیل در غزه، هنوز ۹۷ شهروند ربوده شده اسرائیلی در حمله مهر پارسال و ۴ اسرائیلی دیگر از جنگ و سایر رویدادهای ده سال پیش را در اختیار دارد.

آمریکا در حال تنظیم «آخرین طرح» جهت آتش‌بس در جنگ غزه، برای ارائه به دو طرف اسرائیلی و حماس است.

اسرائیل تأکید دارد که حماس با عنوان کردن مطالبات جدید در مورد زندانیان امنیتی فلسطینی که خواهان آزادی آن‌ها در برابر رهایی گروگان‌های اسرائیلی است، تلاش‌های کشورهای میانجی‌گر را به سوی فروپاشی برده است.

آمریکا اما در کنار مصر و قطر همچنان به کوشش خود ادامه داده ولی معلوم نیست طرح نهایی را چه زمان ارائه خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در زمینه افزایش گزارش‌ها در خصوص ناکام ماندن تلاش آمریکا، مصر و قطر، مقامات ارشد اسرائیل در مورد لزوم جنگ این کشور در لبنان صریح‌تر سخن می‌گویند، به ویژه که افکار عمومی اسرائیل قویا حامی چنین جنگی است.

وزیر دفاع اسرائیل روز یک‌شنبه، ۱۸ شهریور، در بازدید از گذرگاه «نتساریم» در غزه گفت اگر توافق آزادی شهروندان ربوده شده ما ناموفق باشد، اسرائیل «موظف» است به سوی شمال برود.

یوآو گالانت گفت جنگ اسرائیل در شمال «طبق شرایط» خود خواهد بود که «پیچیده‌تر از جنگ در غزه است».

او اضافه کرد که ارتش برای انتقال «مرکز ثقل» رویدادها به شمال و «همه احتمالات» آماده شده و این اتفاق ممکن است «سریع» باشد.

ژنرال گالانت در «نتساریم» افزود دست ما به یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس که در تونل‌های غزه پنهان شده، خواهد رسید.

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل برای دستیابی به برادران سنوار (یحیی و محمد) تلاش بزرگی به کار می‌برد و معتقد است که نابودی آن دو بر دستیابی به توافق آزادی شهروندان ربوده شده اسرائیلی «اثرات فوق‌العاده» خواهد داشت و دست ارتش اسرائیل را باز خواهد گذاشت تا در شرایطی بهتر وارد جنگ بر سر مرزهای شمالی خود شود.

تصمیم به شروع جنگ ارتش اسرائیل در لبنان در دست کابینه است

بنی گانتس، وزیر دفاع پیشین و عضو قبلی کابینه جنگ اسرائیل نیز روز یک‌شنبه در سخنرانی در کنفرانس MEAD در واشینگتن گفت زمان رسیدگی به بحران شمال فرا رسیده و حتی دیر شده است.

او گفت اگر توافق آزادی گروگان‌ها در روزها یا حداکثر چند هفته آتی بدست نیاید، باید به سوی شمال رفت و بازگرداندان امن ساکنان تخلیه شده آن را فراهم کرد.

ژنرال ذخیره گانتس افزود که تحقق هدف اسرائیل در تأمین امنیت مرز شمالی و بازگرداندن آوارگان این منطقه حتی به قیمت «لطمه زدن به کشور لبنان» امکان‌پذیر است و «متأسفانه راه دیگری غیر از این وجود ندارد».

به گفته آقای گانتس، قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت (که به جنگ ۳۴ روزه ارتش اسرائیل و حزب‌الله در ۱۸ سال پیش پایان داد ولی به گفته اسرائیل، حزب‌الله آن را «نقض کرده»)، دیگر برای تأمین امنیت مرزهای شمالی اسرائیل کافی نیست و بعد از حمله حماس به اسرائیل در مهر پارسال، اسرائیل نمی‌تواند به همان سیاست گذشته خود در قبال شمال ادامه دهد.

بنی گانتس گفت تخلیه گروه‌های بزرگ شهروندان اسرائیل از شمال این کشور همزمان با نخستین روزهای شروع جنگ غزه «اشتباه» بود.

او گفت خود من هم شریک این تصمیم اشتباه بودم و این اقدام احتیاطی ما ناشی از عدم اطمینان در آغاز جنگ غزه بود. او گفت مسئله واقعی «ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه است».

آقای گانتس یک‌شنبه در این ارتباط با وزیر خارجه آمریکا نیز در واشینگتن دیدار کرد.

اسرائیل از بیم ورود نیروهای یگان «رضوان» حزب‌الله که سال‌ها برای ربودن شهروندان شمال اسرائیل و تسلط بر این مناطق آموزش دیده، ده‌ها هزار شهروند خود را از شهرها و شهرک‌های شمال کشورش تخلیه کرد.

هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، ۱۸ شهریور گفت بازگرداندن تخلیه شدگان شمال «هدف» جنگ ارتش است. او یک روز پیش از مرزهای شمالی دیدار کرده بود.

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، ارتش در روزهای گذشته طرح‌های تهاجمی برای جنگ در لبنان را دوباره بررسی و بر «آمادگی کامل» ارتش برای عملیات در این منطقه تأکید کرده است. این شبکه افزود: ارتش اعلام کرده که تصمیم به شروع جنگ در این منطقه تصمیمی است که کادر سیاسی (دولت) باید آن را بگیرد.

اسرائیل دو هفته پیش در عملیات پیشدستانه در لبنان اهداف متعددی متعلق به حزب‌الله را عمدتاً در بخش‌های پاپین‌تر از بیروت بمباران کرد اما پس از آن نیز حملات گسترده راکتی و پرواز پهپادهای انفجاری حزب‌الله در شمال اسرائیل ادامه یافته است.

حزب‌الله پایان تحرکات خود را که به موازات جنگ غزه و در حمایت از حماس ادامه داده، به پایان جنگ اسرائیل در غزه مشروط کرده است.

سفیر عربستان در میان حضار سخنرانی گانتس در واشینگتن

ریما بنت بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، روز یک‌شنبه شنونده سخنرانی بنی گانتس در کنفرانس واشینگتن بود.

به گزارش تایمز اسرائیل و یدیعوت آحرونوت، خانم بنت بندر خود بعداً یک سخنرانی «مملو از امید» نسبت به صلح بیان کرد.

بر اساس این گزارش‌ها، چندین مقام ارشد پیشین اسرائیلی در میان شنوندگان سخنرانی خانم بنت بندر بودند و به رسانه‌های اسرائیل گفتند «درهای عادی‌سازی رابطه بین عربستان و اسرائیل» همچنان گشوده و این امر به توافق در جنگ غزه و وجود افق سیاسی برای حل قضیه فلسطین منوط است.

رهبران اسرائیل و عربستان چند روز پیش از حمله حماس به خاک اسرائیل در مهر پارسال تأیید کردند که در مسیر عادی‌سازی رابطه گام برداشته‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، ضربه زدن به روند عادی‌سازی رابطه اسرائیل و عربستان را دستاورد بزرگ حمله حماس به اسرائیل نامیده بود.

کنفرانس MEAD یک رویداد جهانی غیر سیاسی که بستری برای گفت‌وگوهای راهبردی بین خاورمیانه و آمریکا محسوب می‌شود، امسال برای نخستین بار در واشینگتن برگزار شده است.

با استفاده از: شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، تایمز اسرائیل و یدیعوت آحرونوت؛ ف. ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG