لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

۲۶ نهاد حقوق بشری خواستار لغو حکم اعدام پخشان عزیزی شدند


پخشان عزیزی، مددکار اجتماعی و زندانی سیاسی
پخشان عزیزی، مددکار اجتماعی و زندانی سیاسی

۲۶ نهاد مدافع حقوق بشر با انتشار بیانیه مشترکی صدور حکم اعدام برای پخشان عزیزی، مددکار اجتماعی و زندانی سیاسی، را به شدت محکوم کردند و آن را «نقض آشکار اصول و موازین حقوق بشری» دانستند.

این بیانیه روز دوشنبه ۱۹ شهریور و با امضای نهادهایی از جمله سازمان حقوق بشر ایران، بنیاد عبدالرحمن برومند، عدالت برای ایران و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران منتشر شد.

امضاکنندگان این بیانیه با تاکید بر ناعادلانه بودن روند دادرسی در ایران نوشته‌اند: «از نهادهای بین‌المللی، سازمان‌های حقوق بشری و جامعه جهانی

می‌خواهیم که با اقدام فوری و موثر، اعتراض خود را نسبت به این حکم و نیز نقض گستردە حقوق بشر از سوی حکومت جمهوری اسلامی نشان دهند».

پخشان عزیزی، دانش‌آموخته مددکاری اجتماعی، از مرداد پارسال زندانی است و اوایل مرداد امسال شعبه‌ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری او را به اتهام «بغی» از طریق «عضویت در گروه‌هایی که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کرده‌اند» به اعدام محکوم کرد.

۲۶ نهاد حقوق بشری در بیانیه خود درباره انتساب اتهام «بغی» به خانم عزیزی یادآور شده‌اند که «با وجود تمامی فشارهای وارده بر او در دوران بازداشت، او هر گونه شرکت در عملیات مسلحانه را رد کرده است».

اتحاد برای ایران، انجمن خانواده‌های دادخواه آبان، شش‌رنگ، نهاد حقوق مردم آذربایجان در ایران، و شبکه حقوق بشر کردستان برخی دیگر از امضاکنندگان این بیانیه هستند

پیش از این شماری از فعالان اجتماعی و دانشجویی در بیانیه‌ای با اعتراض به صدور حکم اعدام پخشان عزیزی آن را در راستای «سرکوب گروه‌های مختلف از جمله زنان و اقوام» و با هدف «فروکش کردن اعتراضات آن‌ها» دانسته بودند.

پخشان عزیزی در نامه‌ای که در وبسایت هه‌نگاو منتشر شد شرحی از شکنجه‌های خود در دوران بازجویی داده و گفته بود در این مدت «بارها توسط بازجویان به دار کشیده شده‌ام».

XS
SM
MD
LG