لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء: توسعه میدان آرش از نان شب برای ما واجب‌تر است


فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران از شروع‌به‌کار توسعه میدان گازی آرش توسط کویت با همکاری عربستان خبر داد و خواستار آغاز حفاری در این میدان گازی مورد مناقشه شد.

عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور گفت: «توسعه میدان آرش از نان شب برای ما واجب‌تر است و باید دستگاه دیپلماسی ما مطالبه کند و وزارت نفت پیگیری کند، این مسائل در خصوص میادین اسفندیار و فرزاد هم صادق است.»

درخواست این مقام ارشد سپاه برای ورود قرارگاه خاتم‌الانبیاء به پروژه توسعه میدان گازی آرش که در کویت و عربستان «الدره» خوانده می‌شود، در حالی است که دو همسایه عربی ادعا می‌کنند ایران هیچ سهمی در این میدان ندارد.

نواف السعود، مدیر عامل شرکت ملی نفت کویت (موسسه نفت کویت) دو ماه پیش به خبرگزاری رویترز گفته بود که مطالعات توسعه این میدان تا پایان تابستان امسال نهایی خواهد شد و توسعه آن پیش از پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

عربستان و کویت پیشتر حجم سرمایه‌گذاری مشترک در این میدان بزرگ با ۵۷۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گازی و ۳۱۰ میلیون بشکه میعانات گازی را ۷ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بودند، اما اخیرا سرمایه مورد نیاز را ۱۰ میلیارد دلار برآورد کرده و اعلام نموده‌اند تا سال ۲۰۲۹ تولید روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی از این میدان را آغاز خواهند کرد.

عربستان همچنین سال‌ها پیش تولید نفت و گاز از میادین اسفندیار و فرزاد که با ایران مشترک است آغاز کرده، در حالی که جمهوری اسلامی هنوز حتی عملیات توسعه این میادین را شروع نکرده است. تولید نفت عربستان از میدان مشترک نفتی فروزان نیز ۱۴ برابر ایران است.

به گفته ایران، نتایج لرزه‌نگاری شرکت نفت «فلات قاره ایران» نشان می‌دهد ۴۰ درصد از ذخایر میدان آرش در آب‌های ایران قرار دارد، اما جمهوری اسلامی به رغم اصرار کویت، از هیچ شرکت مستقل خارجی برای عملیات اکتشاف دعوت نکرده و جزئیات نتایج ارزیابی شرکت «فلات قاره ایران» را نیز به عربستان و کویت تحویل نداده‌ است.

این میدان ۶۰ سال پیش کشف شد و ایران سه دهه پیش مذاکراتی نیمه‌تمام با کویت برای تعیین مرزهای دریایی انجام داد و از آن زمان این مذاکرات مسکوت مانده است.

XS
SM
MD
LG