لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

بایدن از اقدام برای لغو ممنوعیت استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد خبر داد


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفت که دولت او برای لغو ممنوعیت استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد در جنگ برابر روسیه اقدام می‌کند، تصمیمی که نشان‌دهنده تغییر در سیاست‌های واشینگتن نسبت به این جنگ است.

آقای بایدن روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور در پاسخ به این سئوال که آیا کاخ سفید محدودیت استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد را لغو خواهد کرد، اظهار داشت که دولت او «کنون در حال کار بر روی این موضوع است».

ایالات متحده تاکنون به دلیل نگرانی از تشدید جنگ تمایلی به دسترسی اوکراین به سلاح‌هایی که می‌تواند اهدافی را در عمق خاک روسیه هدف قرار دهد نداشته است.

اگرچه سایر متحدان کی‌یف تسلیحاتی از این نوع را در اختیار ارتش اوکراین قرار داده‌اند، اما آنها نیز به دلیل نگرانی از این که استفاده از این تسلیحات می‌تواند کشورهای عضو ناتو را وارد جنگ کند یا زمینه جنگ هسته‌ای را فراهم آورد، محدودیت‌هایی برای اوکراین در مورد چگونگی و زمان استفاده از آنها در خاک روسیه تعیین کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از برخی منابع مطلع گزارش داد که ایالات متحده به توافقی برای ارسال این نوع تسلیحات به اوکراین نزدیک شده است، اما کی‌یف باید چندین ماه صبر کند چرا ایالات متحده در حال برطرف کردن برخی مسائل فنی است.

XS
SM
MD
LG