لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

عملیات انتقال نفتکش یونانی که هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت آغاز شد


تصویری که ماموریت دریایی اتحادیه اروپا (اسپیدس) از اسکورت یدک‌کش‌ها منتشر کرده است
تصویری که ماموریت دریایی اتحادیه اروپا (اسپیدس) از اسکورت یدک‌کش‌ها منتشر کرده است

خبرگزاری رویترز و ماموریت دریایی اتحادیه اروپا از آغاز یدک‌کشی نفتکش یونانی که ماه گذشته مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شد خبر داده‌اند.

رویترز روز شنبه ۲۴ شهریور به نقل از منابع خود گزارش داد که عملیات یدک کشیدن این نفتکش ۲۷۴ متری آغاز شد و دست‌کم دو یدک‌کش متعلق به یک شرکت نجات یونانی در این عملیات شرکت دارند.

نفتکش یونانی «سونیون» که ظرفیت حمل بیش از یک میلیون بشکه نفت را دارد ۳۱ مرداد هدف حملات مکرر حوثی‌های مورد حمایت ایران قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شد.

۲۵ خدمه این نفتکش یک روز پس از حمله ناچار به خروج از آن شدند و از آن زمان این کشتی سرگردان در دریای سرخ به یک تهدید زیست محیطی تبدیل شده است.

به نوشته رویترز، یدک کردن این نفتکش به نقطه‌ای امن اولین گام عملیات است و گام بعدی خالی کردن محموله آن که حدود یک میلیون بشکه نفت است خواهد بود.

در همین حال ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ، اسپیدس، با انتشار تصاویری اعلام کرد که کشتی‌هایش از یدک‌کش‌هایی که در این عملیات شرکت دارند محافظت می‌کنند.

اسپیدس این عملیات را «پیچیده» خوانده و از همکاری چندین کشور و نهاد خصوصی در این زمینه خبر داده است.

به نوشته رویترز، عربستان سعودی نیز در این عملیات سهیم خواهد بود.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی با انتشار چند ویدئو مسئولیت حمله به این نفتکش را برعهده گرفته و دست‌کم یک بار دیگر نیز با حضور در این کشتی آتش‌گرفته، مواد منفجره در آن جاسازی کردند.

حوثی‌ها حدود ده ماه است که با ادعای حمایت از فلسطینیان غزه ده‌ها حمله علیه کشتی‌های عبوری از آب‌های منطقه انجام داده‌اند.

XS
SM
MD
LG