لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

اصابت موشک بالستیک حوثی‌ها به مرکز اسرائیل؛ نتانیاهو وعده پاسخ داد


اسرائیل با سامانه گنبد آهنین موشک حوثی‌ها را رهگیری کرد
اسرائیل با سامانه گنبد آهنین موشک حوثی‌ها را رهگیری کرد

در پی شلیک یک فروند موشک زمین به زمین از سوی حوثی‌ها در یمن که صبح یک‌شنبه مرکز اسرائیل را نشانه گرفت، سامانه‌های چند لایه دفاع هوایی اسرائیل فعال شدند.

به گفته ارتش اسرائیل، موشک بالستیک پرتاب شده از خاک یمن در ساعت شش و نیم روز یک‌شنبه، ۲۵ شهریور، بر فراز مرکز اسرائیل «رهگیری» شد.

این نخستین بار پس از حدود دو ماه است که حوثی‌های متحد تهران اسرائیل را هدف حملات خود قرار می‌دهند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در جلسه هفتگی کابینه هشدار داد که به حمله موشکی شبه‌نظامیان حوثی یمن پاسخ سختی خواهد داد.

او روز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه گفت: «ما در حال یک مبارزه چند‌جانبه علیه محور شرارت به رهبری ایران هستیم که در پی نابودی ماست».

نخست وزیر اسرائیل در جلسه هفتگی با کابینه افزود: «صبح امروز، حوثی‌ها از یمن یک موشک زمین به زمین به سمت خاک ما شلیک کردند. آن‌ها باید بدانند که هر تلاشی برای حمله به ما بهای سنگینی برای آنها خواهد داشت».

به گزارش ارتش اسرائیل، نظر به این‌که موشک شلیک شده از یمن زمین به زمین و از نوع بالستیک بود، سامانه‌های دفاع هوایی «ختص ۲» و «ختص ۳» فعال شدند و همچنین از سامانه گنبد آهنین برای جلوگیری از اصابت قطعات موشک به روی اماکن مسکونی استفاده شد.

یحیی سریع، سخنگوی انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها روز یک‌شنبه ادعا کرد که حوثی‌ها از موشک جدیدی از نوع «هایپرسونیک» استفاده کرده‌اند که ۱۱.۵ دقیقه پس از برخاستن از آسمان یمن وارد حریم هوایی اسرائیل شده است. او ادعا کرد که هدف موشک «یک مرکز نظامی» بود و «سامانه‌های آمریکایی» نیز نتوانسته‌اند آن را رهگیری کنند.

به گفته سخنگوی انصارالله، شلیک موشک از جمله واکنش به بمباران بندر حدیده از سوی اسرائیل در روز ۳۰ تیر امسال بود، و این نوع عملیات «ادامه خواهد یافت».

به گزارش رادیو ارتش اسرائیل و شبکه کان، صدای انفجاری که در آن ساعت در دهکده دانیل در مرکز اسرائیل شنیده شد، به احتمال زیاد ناشی از انفجار «موشک رهگیری شده» بود. اما به نوشته هاارتص، هنوز معلوم نیست که رهگیری موفق بود یا نه.

دهکده دانیل شش کیلومتر تا بن‌گوریون، اصلی‌ترین فرودگاه بین‌المللی اسرائیل در حومه تل‌آویو فاصله دارد. فعالیت پروازی فرودگاه حدود کمتر از یک ساعت متوقف شد اما سپس پروازها به حال عادی خود بازگشت.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، فرود آمدن قطعاتی از موشک در «فضای باز» به تأسیسات یک پمپ بنزین بین راهی در حومه دهکده دانیل آسیب جزئی وارد کرد. اما کسی آسیب ندید.

ماگن داوید، سازمان امداد اسرائیل، اعلام کرد شش تن از شهروندان که از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهرهایی مانند ریشون لتصیون به سرعت به سوی اماکن امن دویدند، بر اثر لغزش و افتادن در راه آسیب دیدند.

صدای آژیر خطر حمله موشکی در ده‌ها شهر و شهرک در مرکز اسرائیل به صدا درآمده بود. با این حال، شهردار ریشون لتصیون و شهرهای اطراف از بازگشت روند زندگی به روند عادی و بازبودن مدارس خبر دادند.

در پی حمله پهپاد انتحاری حوثی‌های یمن به مرکز اسرائیل در روز ۲۹ تیر امسال که به مرگ یک مرد ۵۰ ساله در خانه خود در شهر تل‌آویو منجر شد، ارتش اسرائیل یک روز بعد با ده‌ها فروند جنگنده تأسیسات زیادی را همراه با اهداف حوثی‌های یمن در بندر غربی حدیده منهدم کرد. شعله‌های ناشی از انفجار بمب‌های اسرائیلی در بندر حدیده تا چند روز روشن بود.

حزام الاسد، از اعضای دفتر سیاسی انصارالله، روز یک‌شنبه در پیامی در شبکه ایکس خطاب به مردم اسرائیل نوشت باید به سخنان امروز رهبر انصارالله (عبدالملک بدرالدین) گوش دهند.

حوثی‌های متحد ایران از آغاز جنگ غزه میان ارتش اسرائیل و گروه افراطی حماس، دست‌کم یک بار دیگر در صدد شلیک موشک زمین به زمین برآمدند که آسیب جانی و مالی نداشت اما چند مورد حملات پهپادی آن‌ها به اسرائیل در دوره جنگ غزه، از جمله به حصار بیرونی یکی از مقرهای دریایی نیروی ارتش اسرائیل در بندر ایلات خسارت وارد کرد.

انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها مانند حماس از سوی آمریکا گروه تروریستی شناخته شده است. گروه انصارالله مانند جمهوری اسلامی ایران شعارهای مرگ بر اسرائیل، و فراتر از آن، مرگ بر یهود را سر می‌دهد.

همزمان، روز یک‌شنبه بیش از ۴۰ فروند راکت که از جنوب لبنان به سوی شمال اسرائیل پرتاب شده بود، زندگی را در این بخش از اسرائیل مختل کرد. تنها نیروهای اضطراری و شمار معدودی از ساکنان در این بخش‌های اسرائیل باقی مانده‌ و بقیه به دستور ارتش از ۱۱ ماه پیش خانه خود را ترک کرده‌اند.

حزب‌الله از آغاز جنگ غزه با ادعای حمایت از مردم غزه بیش از شش هزار فروند راکت به شمال اسرائیل شلیک کرده است.

پس از چند روز آرامش نسبی، تحرکات جنگی در مرزهای شمال اسرائیل و جنوب لبنان دوباره در روزهای اخیر تشدید شده و اسرائیل نیز حملات علیه اهداف حزب‌الله را در نقاط مختلف جنوب لبنان گسترش داده است. ارتش اسرائیل شنبه شب به اهدافی در فاصله صد کیلومتری از مرز اسرائیل در لبنان نیز حمله کرده بود.

وزیر دفاع اسرائیل هفته اخیر چند بار گفت «نقطه ثقل» رویدادها برای ارتش اسرائیل (از غزه) به سوی شمال این کشور می‌رود.

هنوز کابینه اسرائیل برای آغاز جنگ گسترده علیه حزب‌الله در لبنان تصمیم نگرفته و به نوشته رسانه‌های اسرائیل دولت بنیامین نتانیاهو زیر فشار آمریکا قرار گرفته تا از ورود به جنگ در لبنان خودداری کند.

جنگی که با حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل آغاز شد تاکنون جان بیش از ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل و بیش از ۴۱ هزار نفر در باریکه غزه را گرفته است.

XS
SM
MD
LG