لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای جبران کسری سوخت به تولید بنزین نامرغوب «مجبور شد»


پالایشگاه ستاره خلیج فارس
پالایشگاه ستاره خلیج فارس

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی می‌گوید پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانایی تولید بنزین با اکتان بالا و بنزین سوپر را دارد، اما به دلیل «ناترازی»، مجبور به تولید بنزین با اکتان ۸۷ و البته قیمت ارزان شده است.

بابک افقهی یکشنبه ۲۵ شهریور به خبرگزاری مهر گفته است دولت به دلیل «ناترازی بنزین» شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی را وادار به تولید بنزین با اکتان پایین‌تر کرد.

او در ادامه تصریح کرد تجهیزات موجود در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، فن‌آوری و تکنولوژی تولید با کیفیت بالا و حتی یورو ۵ را دارا هستند و ادامه داد: «این مسئله خسارت و زیان بسیاری را به پالایشگاه وارد کرد، بماند که پول همین بنزین ارزان هم به ما پرداخت نشده است».

شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) است.

رادیو فردا خرداد امسال به یک گزارش محرمانه وزارت نفت دسترسی پیدا کرده بود که نشان می‌داد پالایشگاه ستاره خلیج فارس که نفت فوق سبک (میعانات گازی) پالایش می‌کند، بنزین استاندارد تولید نمی‌کند.

جزئیات این گزارش رسمی نشان می‌دهد پالایشگاه ستاره خلیج فارس که تنها چند سالی از راه‌اندازی آن می‌گذرد، در فروردین امسال روزانه ۴۲۲ هزار بشکه میعانات گازی دریافت کرده و ۳۷ میلیون لیتر بنزین معمولی با اکتان ۸۷، حدود هفت میلیون لیتر گازوئیل یورو به همراه ۸.۵ میلیون لیتر گازوئیل معمولی و دیگر محصولات نفتی، از جمله مازوت و نفت سفید تولید کرده است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران و با تکنولوژی چینی ساخته شد و قرار بود نفت فوق سبک و بسیار مرغوب (میعانات گازی تولید شده از میدان گازی پارس جنوبی) را به بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۵ تبدیل کند.

برخلاف قرارداد سپاه پاسداران و ادعای آقای افقهی، این پالایشگاه از ابتدای راه‌اندازی و حتی زمانی که ایران کسری بنزین نداشت، تنها مقدار اندکی بنزین استاندارد یورو تولید ‌می‌کرد.

برای نمونه سند رسمی وزارت نفت نشان می‌دهد این پالایشگاه در سال ۱۴۰۱ که ایران صادرکننده بنزین بود، روزانه ۴۱ میلیون لیتر تولید بنزین با اکتان ۸۷ و تنها دو میلیون لیتر تولید بنزین یورو داشت.

وزارت نفت ایران توضیح نمی‌دهد چرا به رغم بیش از ۴ میلیارد دلار هزینه و با وجود پالایش نفت فوق سبک، «ستاره خلیج فارس» که بزرگترین پالایشگاه کشور است بنزین غیراستاندارد تولید می‌کند.

گزارش وزارت نفت نشان می‌دهد در مجموع سهم بنزین استاندارد یورو در کل تولید بنزین کشور تنها ۲۲ درصد است و از سوی دیگر، دولت برای جبران کسری بنزین کشور، مقادیر هنگفتی مواد پتروشیمی و شیمیایی به بنزین تولید پالایشگاه‌ها اضافه می‌کند.

تولید بنزین پایه پالایشگاه‌های ایران ۹۷ میلیون لیتر در روز است و دولت با اضافه کردن مواد دیگر، این رقم را به ۱۱۸ میلیون لیتر می‌رساند، در حالی که پیشتر روزانه تنها هفت میلیون لیتر مواد افزودنی، از جمله اکتان‌افزا به بنزین افزوده می‌شد.

متوسط مصرف روزانه بنزین ایران در سال جاری حدود ۱۲۲ میلیون لیتر گزارش شده و نشان از کسری شدید بنزین و واردات سوخت کشور دارد.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران اخیرا بدون اشاره به کیفیت نازل بنزین تولیدی ایران که حتی افغانستان نیز بارها محموله‌های بنزین ایران را پس فرستاده، گفته بود هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید به مردم بفروشیم.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG