لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

فروش قهوه‌های آزمایشگاهی به بیش از ۷۰ کافی‌شاپ آمریکا گسترش یافت


انسان بارها به دنبال جایگزین‌های قهوه طبیعی بوده است
انسان بارها به دنبال جایگزین‌های قهوه طبیعی بوده است

قهوه‌های آزمایشگاهی شرکت اتومو (Atomo) که در سیاتل آمریکا مستقر است، در حال متحول کردن دنیای قهوه هستند و پنج سال پس از راه‌اندازی یک شرکت تولید قهوه آزمایشگاهی، اکنون محصولات این شرکت در بیش از ۷۰ کافی‌شاپ آمریکا به فروش می‌رسد.

این نوع نوشیدنی در شرایطی در حال فراگیرشدن است که امسال قیمت قهوه در بازارهای بین‌المللی به سطح بی‌سابقه‌ای رسید.

قهوه تولید شده توسط محققان در آزمایشگاه از همان اصول کشاورزی سلولی استفاده می‌کند که به طور فزاینده‌ای برای تولید گوشت آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

این اولین بار نیست که انسان به دنبال جایگزین‌های قهوه بوده، اما آن چه تاکنون به عنوان جایگزین قهوه استفاده می‌شد، نه کافئین داشتند و نه طعمی نزدیک به قهوه.

با این حال، محصولات شرکت اتومو توانسته‌اند که مشابه این نوشیدنی محبوب جهان را از طعم گرفته تا کافئین تکرار کنند.

کشت قهوه منبع درآمد بسیاری از کشاورزان خرد در سراسر جهان است
کشت قهوه منبع درآمد بسیاری از کشاورزان خرد در سراسر جهان است

بر اساس گزارش صندوق جهانی طبیعت، کشت قهوه در حال حاضر ششمین عامل اصلی تخریب جنگل‌ها است. به همین دلیل، از ماه دسامبر، یک مقررات جدید اتحادیه اروپا قرار است به اجرا درآید که فروش آن دسته از محصولات، از جمله قهوه‌هایی را که با جنگل‌زدایی مرتبطند ممنوع می‌کند.

در همین حال، تغییرات آب و هوایی شدیدا بر مزارع کشت قهوه تأثیر گذاشته و کشاورزان این مزارع را به ارتفاعات بالاتر می‌برند تا از گرما در امان بمانند. این دشواری کشت قهوه، قیمت آن را بالا برده به طوری که امسال قیمت قهوه در بازارهای بین‌المللی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

در این شرایط انتظار می‌رود که تقاضا برای قهوه‌های آزمایشگاهی شرکت اتومو بیشتر شود و مصرف آن در کشورهایی که به طور سنتی نوشیدن چای در آن‌ها رواج دارد، افزایش یابد.

در حال حاضر قیمت قهوه‌های آزمایشگاهی کمی بیشتر از قهوه معمولی درجه یک است. همچنین طعم آن کمی با قهوه معمولی متفاوت است.

پیشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که قهوه آزمایشگاهی نسبت به قهوه معمولی مقدار کمتری کافئین دارد و طعم آن نیز تلختر است.

همچنین پیشتر تحقیقات در ایالات متحده و کانادا نشان می‌داد که مردم، به‌ویژه افراد مسن‌، نسبت به جایگزین‌های غذایی که در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شوند، بی‌اعتماد هستند.

کشت قهوه در حال حاضر ششمین عامل اصلی تخریب جنگل‌ها در جهان است
کشت قهوه در حال حاضر ششمین عامل اصلی تخریب جنگل‌ها در جهان است

با وجود مزایای زیست محیطی، برخی از کارشناسان نیز هشدار داده‌اند که در صورت گسترش بیشتر قهوه آزمایشگاهی، معیشت کشاورزان قهوه به خطر می‌افتد.

این کارشناسان از رویکردهای نوآورانه برای مقابله با مشکل جنگل‌زدایی کشت قهوه استقبال می‌کند، اما همچنان تردید دارد که آیا قهوه آزمایشگاهی بتواند تاثیر زیادی در حل این مشکل داشته باشد.

دلیل این تردید این است که کشت قهوه منبع درآمد بسیاری از کشاورزان خرد در سراسر جهان است و اگر آنها کشت قهوه را کنار بگذارند بیشتر به کشت کوکا روی می‌آورند که ماده مخدر کوکائین از آن ساخته می‌شود.

تولیدکنندگان قهوه آزمایشگاهی مخالف این نظر هستند که محصولشان به اندازه کافی مفید نیست.

به عقیده آنها، اگر قهوه آزمایشگاهی بتواند حتی تقاضای قهوه اضافی مورد انتظار را جبران کند، این یک پیروزی برای زمین خواهد بود و کسی از گردونه کار خارج نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG