لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

زلنسکی بار دیگر خواستار کمک تسلیحاتی غرب و مجوز حمله به عمق خاک روسیه شد


ولودیمیر زلنسکی در مقابل یک جنگنده اف ۱۶ اهدایی غرب
ولودیمیر زلنسکی در مقابل یک جنگنده اف ۱۶ اهدایی غرب

رئیس جمهور اوکراین بار دیگر از ایالات متحده و دیگر متحدان غربی‌اش خواست توافق‌های تسلیحاتی با این کشور را به سرعت به اجرا گذاشته و به کی‌یف در مقابله با تهاجم نظامی روسیه کمک کنند.

همزمان، در ادامه حملات روسیه به مناطق مسکونی در خاک اوکراین، صبح دوشنبه ۲۶ شهریورماه هم ارتش اوکراین از رهگیری نزدیک به ۲۰ پهپاد دیگر روسیه در مسیر کی‌یف پایتخت خبر داد.

ولودیمیر زلنسکی در یک پیام ویدئویی که شنبه ۲۴ شهریورماه منتشر کرد، مشخصا به رایزنی‌های کشورهای غربی درباره میزان کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین و محدودیت‌های فعلی برای استفاده از آنها اشاره داشت.

رئیس جمهور اوکراین با تاکید بر «حیاتی‌ بودن» این موضوع گفت هرگونه تاخیر در ارسال بسته‌های کمک نظامی، عواقب و آثار منفی‌ای بر وضعیت خطوط مقدم جبهه‌های نبرد دارد.

در حالی‌ که سیل کمک‌های نظامی بی‌سابقه بین‌المللی برای اوکراین ادامه دارد، برخی اعضای پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی، ناتو، خواستار لغو محدودیت‌های فعلی درباره نحوه استفاده از این تسلیحات شده‌اند.

کی‌یف بارها استدلال کرده که در راستای دفاع از خود در مقابل مسکو، باید بتواند از تسلیحات دوربرد برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه استفاده کند، استدلالی که اخیرا در میان سران ناتو هم موافقانی پیدا کرده‌ است.

هفته پیش کی‌یر استارمر نخست‌وزیر بریتانیا در کاخ سفید با جو بایدن در همین مورد دیدار و گفت‌وگو کرد. گفته‌ می‌شود بریتانیا رفته‌رفته به موافقت با استفاده اوکراین از موشک‌های برد بلند موسوم به «سایه توفان» علیه اهدافی در خاک روسیه نزدیک می‌شود.

جیک سالیوان،‌ مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم روز شنبه تاکید کرد که جو بایدن مصمم است که از چهار ماه باقیمانده از دوره ریاست‌ جمهوری‌اش، برای قرار دادن اوکراین در موقعیتی بهتر استفاده کند.

از سوی دیگر شنبه گذشته دیمیتری مدودف رئیس جمهور پیشین فدراسیون روسیه ادعا کرد که در صورت حمله اوکراین به خاک روسیه با تسلیحات غربی، کی‌یف ممکن است با یک حمله هسته‌ای به «نقطه‌ای خاکستری» روی نقشه تبدیل شود.

به نظر می‌رسد هدف اصلی تهدیدهای مداوم ولادیمیر پوتین و دیمیتری مدودف، روسای جمهور فعلی و پیشین فدراسیون روسیه، منصرف‌ کردن شرکای غربی اوکراین از تشدید حمایت‌های تسلیحاتی از این کشور باشد.

در مقابل دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا این قبیل تهدیدات را،‌ «بلوف‌های توخالی» دانست و گفت ولادیمیر پوتین پیشتر هم تهدید کرده‌ بود که در صورت ارسال تانک‌ها و تسلیحات غربی برای اوکراین، از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد. دیپلمات ارشد بریتانیا گفت: «ما این بسته‌های کمکی را فرستادیم،‌ اما پوتین فقط هر چند ماه یک‌بار، تهدیدهای خود را تکرار کرد».

وزاری خارجه بریتانیا، اوکراین و ایالات متحده
وزاری خارجه بریتانیا، اوکراین و ایالات متحده

دیوید لمی تاکید کرد که غرب نمی‌تواند با خط و نشان‌کشیدن‌های یک «فاشیست امپریالیست» برنامه‌هایش را تغییر دهد.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفت که رایزنی‌های سران این کشور،‌ ایالات متحده و اوکراین، در هفته‌های پیش رو و در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه خواهد یافت.

ادامه حملات هوایی روسیه

در این میان حملات موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین همچنان ادامه دارد. در یکی از تازه‌ترین حملات،‌ شنبه‌شب بندر اودسا و چندین شهر دیگر اوکراین با پهپاد، دو موشک بالستیک اسکندر و یک موشک هدایت‌شونده هوا به زمین هدف قرار گرفتند. نیروی هوایی اوکراین ادعا کرد که موشک هدایت‌شونده و ۱۰ پهپاد از چهارده پهپاد ارسالی به سمت اودسا را رهگیری و سرنگون کرده‌ است.

یکشنبه ۲۵ شهریورماه هم ولودیمیر زلنسکی با انتشار مطلبی در تلگرام از اصابت یک بمب هدایت‌شونده روسیه به یک مجتمع مسکونی در خارکیف و زخمی‌ شدن ۳۰ تن خبر داد.

هدف قرارگرفتن یک مجتمع مسکونی در خارکیف
هدف قرارگرفتن یک مجتمع مسکونی در خارکیف

به نوشته رئیس جمهوری اوکراین، مسکو در طول یک هفته گذشته با حدود ۳۰۰ پهپاد، ۸۰۰ بمب هدایت‌شونده و ۳۰ موشک، نقاط مختلف کشورش را هدف قرار داده است.

صبح دوشنبه ۲۶ شهریورماه ارتش اوکراین از رهگیری نزدیک به ۲۰ پهپاد دیگر روسیه در مسیر کی‌یف پایتخت خبر داد. این هشتمین حمله هوایی روسیه به پایتخت اوکراین، در دو هفته اخیر بوده‌ است.

سرهِی پوپکو مسئول نظامی کی‌یف با تاکید بر این‌که ابعاد واقعی حمله بامداد دوشنبه، دیرتر و پس از بررسی‌های کامل مشخص خواهد شد، گفت گزارشی از تلفات یا جراحت شهروندان دریافت نشده‌ است.

روسیه ادعا می‌کند که در حملاتش، تنها زیرساخت‌های نظامی، انرژی و ترابری اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

در همین حال وزارت دفاع روسیه هم روز یکشنبه ادعا کرد که نیروهای این کشور در طول شب ۲۹ پهپاد اوکراینی را که عازم بخش‌های مختلف روسیه بودند،‌ رهگیری و منهدم کرده‌اند.

طی حدود یک ماه اخیر، نیروهای ارتش روسیه به آرامی و با تلفات قابل توجه، در حال پیشروی به سمت شهر استراتژیک پاکروفسک در منطقه دونباس بوده‌اند، شهری که برای تدارکات نظامی ارتش اوکراین اهمیتی حیاتی دارد و سقوطش می‌تواند کار را برای کی‌یف، بیش از پیش دشوار کند.

همزمان گزارش‌هایی هم از آمادگی روسیه برای انجام یک ضدحمله گسترده در منطقه کورسک در داخل خاک خود، با هدف بازپس‌گیری این منطقه مرزی منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG