لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

مرد پاکستانی «مرتبط با ایران» اتهام تلاش برای ترور مقام‌های آمریکایی را رد کرد


تصویر بازسازی‌شده از حضور آصف مرچنت در دادگاه فدرال نیویورک
تصویر بازسازی‌شده از حضور آصف مرچنت در دادگاه فدرال نیویورک

یک مرد پاکستانی که ادعا می‌شود با حکومت ایران ارتباط دارد، در جلسه تفهیم اتهام‌های مرتبط با برنامه‌ریزی برای ترور سیاستمداران آمریکایی به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، کیفرخواست دادستانی آمریکا علیه خود را رد کرد.

جلسه تفهیم اتهام این مرد پاکستانی ۴۶ ساله به نام آصف مرچنت روز دوشنبه ۲۶ شهریور در یکی از شعبه‌های دادگاه فدرال در نیویورک برگزار شد. او از سوی دادستانی فدرال به دو اتهام تلاش برای انجام اقدامات تروریستی در قلمرو آمریکا و اجیر کردن برای ارتکاب قتل متهم شده است.

در پایان جلسه رابرت لوی، قاضی دادگاه، حکم داد که متهم تا زمان شروع محاکمه باید در زندان بماند.

وکیل مدافع این تبعع پاکستان به حکم قاضی اعتراض کرد و گفت موکلش از زمان بازداشت در انزوا بوده و تنها یک بار در مدت دو ماه اجازه ورزش یافته و بین ۷ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کرده است، چون مسئولان زندان برای او «غذای حلال مورد نظر شیعیان» را فراهم نکردند.

دادستانی فدرال آمریکا می‌گوید آصف مرچنت قبل از سفر به آمریکا برای اجیر کردن افرادی که قرار بود در این توطئه‌ها شرکت کنند، مدتی در ایران بوده است.

دادستانی می‌گوید که این شهروند پاکستانی به یک خبرچین مورد اعتماد نیروهای انتظامی گفته بود که قصد دارد از یک محل مشخص مدارک محرمانه‌ای را سرقت و تظاهرات‌هایی نیز در آمریکا سازماندهی کند.

یک منبع مطلع از تحقیقات دادستانی آمریکا که حاضر نشد نامش قید شود به خبرگزاری رویترز گفت که آصف مرچنت از دونالد ترامپ به عنوان یکی از اهداف برنامه‌ریزی برای ترور سیاستمداران آمریکایی نام برده ولی نتوانسته است چنین توطئه‌ای را برنامه‌ریزی کند.

در مدارکی که در اختیار دادگاه قرار گرفته نام اهداف احتمالی این توطئه‌ها ذکر نشده است و خاطر نشان شده است که هیچ حمله‌ای در ارتباط با این پرونده روی نداده است.

دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور وقت آمریکا دستور حمله پهپادی دی ماه ۹۸ به کاروان حامل قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد را تأیید کرده بود.

دادستانی آمریکا آصف مرچنت را با دو مورد اقدام به سوءقصد علیه دونالد ترامپ، بار اول حدود دو ماه پیش در اجتماعی انتخاباتی در پنسیلوانیا و بار دوم در روز یکشنبه ۲۵ شهریور در باشگاه گلف او در ایالت فلوریدا، مرتبط نمی‌داند.

آصف مرچنت روز ۱۵ ژوئیه امسال در ایالت تگزاس دستگیر شد.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در ماه اوت گفت آنچه که در مورد شیوه کار آصف مرچنت در اسناد قضایی قید شده است با سیاست ایران یعنی «پیگرد حقوقی و قانونی قتل قاسم سلیمانی» در تضاد است.

XS
SM
MD
LG