لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

رافائل گروسی از سفر خود به تهران در آینده نزدیک خبر داد


رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از سفر خود به تهران در آینده نزدیک برای «جلسات سیاسی و فنی» با مقامات ایرانی خبر داد.

آقای گروسی شامگاه دوشنبه ۲۶ شهریور پس از دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در وین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که با او بر سر ضرورت حفظ ارتباط و تعامل طرفین توافق داشته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه نوشت: «به زودی جهت انجام نشست‌های مهم سیاسی و فنی به تهران سفر خواهم کرد.»

دیدار این دو روز دوشنبه و در نخستین روز شصت و هشتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین انجام شد.

رافائل گروسی در سخنرانی آغازین خود در این نشست از جمله تاکید کرد که «مشتاقانه منتظر تعامل با دولت جدید» ایران است تا بتواند از مقامات جمهوری اسلامی تضمین‌های لازم را مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه انرژی هسته‌ای ایران بگیرد.

همزمان، محمد اسلامی نیز با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به دیدار خود با آقای گروسی پرداخت و آن را «مثبت» و «یک گام رو به جلو» توصیف کرد.

این مقام جمهوری اسلامی در این یادداشت بار دیگر از آنچه «عملیات فشار روانی و سیاه‌نمایی» در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواند انتقاد کرد و گفت ارتباط ایران با آژانس «به شکل پایدار ادامه دارد».

اظهارات محمد اسلامی در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران هشدار داده و در آخرین گزارش خود نوشته که ایران تا ۲۷ مرداد امسال «بیش از ۱۶۴ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد» در اختیار داشته و به این ترتیب تنها یک قدم فنی با اورانیوم ۹۰ درصد که در سطح تسلیحاتی به کار گرفته می‌شود، فاصله دارد.

مسائل پادمانی و منشا ذرات اورانیوم غنی‌شده در سایت‌های اعلام نشده ایران نیز دیگر مورد نگرانی آژانس است که خواستار توضیح تهران در قبال آن شده است.

XS
SM
MD
LG