لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

انتقاد دهلی‌نو از اظهارات خامنه‌ای درباره مسلمانان هند؛ «غلط و غیرقابل قبول»


در دیدار علی خامنه‌ای با روحانیان اهل سنت، مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ اهل سنت ایران حضور نداشت
در دیدار علی خامنه‌ای با روحانیان اهل سنت، مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ اهل سنت ایران حضور نداشت

دولت هند از اظهارات اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره آن‌چه «رنج مسلمانان» در هند خوانده بود به شدت انتقاد کرد و آن را مبتنی بر اطلاعات غلط دانست.

وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۲۶ شهریور منتشر شد از سخنان علی خامنه‌ای به شدت ابراز تاسف کرد و نوشت: «این‌ها اطلاعات غلط و غیرقابل قبول است».

علی خامنه‌ای روز دوشنبه در دیدار با روحانیان اهل سنت خواستار اتحاد بین «امت اسلامی» شد و گفت: «نمی‌شود خود را مسلمان بدانیم اما نسبت به رنج مسلمانان در غزه، میانمار، هند و جاهای دیگر بی‌تفاوت باشیم».

وزارت خارجه هند با رد این اظهارات، از ایران و دیگر کشورهایی که از شرایط اقلیت‌ها در هند انتقاد می‌کنند خواست که قبل از قضاوت، سوابق حقوق بشری خود را ملاحظه کنند.

روزنامه «ایندیا تودی» در گزارش خود درباره بیانیه وزارت خارجه این کشور یادآور شده است که اظهارات علی خامنه‌ای همزمان با دومین سالگرد جان باختن مهسا امینی بیان شده است.

جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد منجر به اعتراضات گسترده‌ای در سراسر ایران با عنوان «زن، زندگی، آزادی» شد و معترضان از جمله خواهان لغو حجاب اجباری و دیگر اشکال تبعیض علیه زنان بودند.

اظهارات علی خامنه‌ای درباره «رنج مسلمانان» در کشورهای دیگر در حالی بیان شده است که جمهوری اسلامی سوابق طولانی در سرکوب اقلیت‌های دینی از جمله بهائیان و نوکیشان مسیحی دارد.

کمیسیون ایالات متحده درباره آزادی مذهبی بین‌المللی در گزارش امسال خود با اشاره به وضعیت بد آزادی‌های مذهبی، خواستار آن شد که ایران به عنوان «کشوری با نگرانی ویژه» مدنظر قرار گیرد.

علی خامنه‌ای در سال‌های گذشته نیز بارها درباره هند و مسلمان‌های آن کشور اظهار نظر کرده بود.

از جمله پیام او در ایام حج سال ۸۹ با واکنش دولت هند روبه‌رو شد و وزارت خارجه این کشور سفیر ایران در دهلی‌نو را احضار کرد.

علی خامنه‌ای در پیام حج خود خواهان کمک و همراهی «خواص امت اسلامی» به کشمیر و سایر مناطق اسلامی شده بود.

او در ۳۰ مرداد ۹۸ هم در دیدار با هیئت دولت حسن روحانی گفته بود: «من از وضع کشمیر ناراحتم… به مردم مسلمان کشمیر دارد زور گفته می‌شود و حقیقتا دارد فشار وارد آورده می‌شود».

رهبر جمهوری اسلامی در آن دیدار با خطاب قرار دادن مسئولان وزارت خارجه گفته بود با وجود «روابط خوب با دولت هند» در نظر داشته باشند که «این انتظار و توقع را نسبت به آنها داریم».

در همین حال، گزارش برخی نهادهای بین‌المللی حاکی از بروز شکاف‌های قومی و دینی در هند در سال‌های اخیر است.

بر اساس قانونی که چند سال پیش در هند تصویب شد، شهروندان غیرمسلمان پاکستانی، بنگلادشی و افغان پس از شش سال حضور در این کشور حق دریافت شهروندی هند را دارند.

XS
SM
MD
LG