لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل: انفجار پیجرها «پیام روشن» به حزب‌الله بود


عاموس یادلین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (امان)، به رادیو فردا می‌گوید که انفجار دستگاه‌های «پیجر» در لبنان، پیامی روشن به گروه حزب‌الله است.

ساعت سه و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۷ شهریور به وقت لبنان، انفجار صدها دستگاه پیجر در لبنان آغاز شد، پیجرهایی که در اختیار نیروهای حزب‌الله لبنان قرار گرفته بود.

فراس الابیض، وزیر بهداشت لبنان، اعلام کرد که در نتیجه انفجار پیجرها، دستکم ۹ نفر کشته و ۲۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. او افزود که حال حدود ۲۰۰ نفر از زخمی‌ها وخیم است.

دولت لبنان و حزب‌الله، انگشت اتهام در این حادثه را به سوی اسرائیل نشانه رفتند، اسرائیل اما این اتهام را رد یا تأیید نکرد.

همچنین رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که شورای امنیت ملی اسرائیل، از وزرا و مقام‌های مسئول این کشور خواسته است دربارهٔ انفجارها در لبنان، اظهار نظر نکنند.

رئیس پیشین سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (امان) در این باره به رادیو فردا گفت: «هر کسی که این کار را کرد، می‌خواست پیامی روشن به حزب‌الله بدهد. احتمالاً یک عملیات به‌دقت طراحی و زمان‌بندی شده است.»

عاموس یادلین ادامه داد: «ممکن است ماجرا، واکنش به توطئه برای ترور یک شخصیت امنیتی بلندپایه اسرائیلی باشد که دستگاه امنیتی اسرائیل آن را اعلام کرد.»

گفت‌وگو با رئیس پیشین سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل درباره انفجر پیجرها در لبنان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:18 0:00
لینک مستقیم

روز سه‌شنبه سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) اعلام کرد که «توطئه» ترور یک مقام بلندپایه امنیتی را خنثی کرده است. این بیانیه شاباک، نامی از مقام مورد نظر نبرده اما افزوده است که حزب‌الله لبنان، در پس این «توطئه» بود.

سیاست اسرائیل در قبال حزب‌الله تغییر کرده است

آقای یادلین همچنین به حملات چند ماه گذشته حزب‌الله علیه اسرائیل اشاره کرد و گفت: «اگر از بُعد راهبردی نگاه کنیم، حزب‌الله به حملات خود به اسرائیل ادامه می‌دهد و سعی می‌کند خود را با جنگ غزه مرتبط نگاه دارد. نصرالله نمی‌خواهد از حملات ادامه‌دار به اسرائیل دست بکشد. از این رو دولت اسرائیل دیروز تصمیم گرفت که بازگشت امن شهروندان به شمال را به بانک اهداف خود در جنگ بیافزاید.»

کابینه امنیتی اسرائیل، رسماً اهداف جنگ در غزه افزایش داد تا شامل «بازگشت امن ساکنان شمال اسرائیل به خانه‌های‌شان» شود.

بنا بر بیانیه صادره از سوی دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این تصمیم در جلسه شامگاه دوشنبه ۲۶ شهریور کابینه امنیتی اسرائیل به تصویب رسید؛ مصوبه‌ای که راه را برای آغاز عملیات نظامی گسترده اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان هموار می‌کند.

یک روز پس از حمله غافلگیر کننده روز ۱۵ مهر گذشته گروه افراطی حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی، تبادل آتش میان حزب‌الله و ارتش اسرائیل آغاز شد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

حزب‌الله می‌گوید که هدفش حملات راکتی، موشکی و پهپادی به اسرائیل، کاهش فشار بر فلسطینی‌ها در نوار غزه است.

تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله تا کنون باعث تخلیه بسیاری از مناطق در شمال اسرائیل و جنوب لبنان شده است. همچنین بیش از ۵۰۰ نفر در لبنان کشته شده‌اند که حدود ۱۰۰ نفر از آنها غیرنظامی و سایرین از نیروهای حزب‌الله و دیگر گروه‌های مسلح هستند.

در اسرائیل، شمار کشته شدگان این تنش به ۴۴ نفر رسیده که ۲۴ تن از آن‌ها غیرنظامی هستند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) به رادیوفردا گفت: «نصرالله (دبیرکل حزب‌الله) باید درک کند که عملکردش به تغییر سیاست اسرائیل انجامیده است. اما آیا این تغییر سیاست، جنگ فراگیر خواهد بود یا یک عملیات نظامی محدود؟ این مسئله در روزهای آینده مشخص خواهد شد، ولی به هر حال اکنون در مرحله تازه‌ای به سر می‌بریم.»

XS
SM
MD
LG