لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

اینستاگرام حساب ویژه‌ای برای نوجوانان با امنیت بهتر و کنترل والدین ایجاد می‌کند


شرکت متا اعلام کرد که به زودی در پلتفرم اینستاگرام حساب کاربری ویژه نوجوانان را با موازین ایمنی بهتر راه‌اندازی خواهد کرد.

این جدیدترین اقدام شرکت متا برای محافظت از نوجوانان در برابر مضامین زیان‌بار همزمان با فشار نهادهای قانونگذاری و ناظر بر فعالیت پلتفرم‌های دیجیتال در آمریکا و اروپا است.

شرکت متا در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور منتشر شد افزود که حساب‌های کاربری جدید را به طور اتوماتیک جایگزین حساب‌های فعلی کاربران نوجوانان می‌کند.

کاربران این حساب‌های مخصوص فقط می‌توانند از سوی حساب‌های دیگری که از قبل با آن‌ا در تماس بوده و یا آنها را دنبال می‌کنند پیام و پیامک دریافت کنند و تنظیمات مربوط به کنترل محتوا در این حساب‌ها سختگیرانه‌ترین مدل موجود است.

کاربران زیر سن ۱۶ سال فقط با اجازه والدین می ‌وانند تنظیمات این حساب‌های کاربری را که مبنای آن حفاظت از ایمنی و حریم خصوصی است تغییر دهند.

علاوه بر این، والدین مجموعه‌ای از ابزارهای تنظیم کارکرد این حساب‌ها را دریافت می‌کنند و از این طریق می‌توانند بر تماس‌های فرزندان خود و افرادی که با آنها تماس می‌گیرند نظارت کرده و ساعات استفاده از اینستاگرام را محدود کنند.

چندین پژوهش در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی را یکی از عوامل اصلی تشدید افسردگی و اضطراب و ناتوانی در یادگیری به خصوص در میان کاربران جوان دانسته است.

در آمریکا به نیابت از سوی نوجوانان و مراکز آموزشی صدها مورد شکایت از اینستاگرام، تیک‌تاک و یوتیوب، به دلیل ماهیت اعتیادآور شبکه‌های اجتماعی به مراجع قضایی ارائه شده است.

سال گذشته ۳۳ ایالت آمریکا، از جمله کالیفرنیا و نیویورک، از شرکت متا به دلیل گمراه کردن افکار عمومی در مورد خطرها و زیان‌های پلتفرم‌های این شرکت شکایت کردند.

پلتفرم‌های مهم و پرطرفدار نظیر فیسبوک، اینستاگرام و تیک‌تاک به نوجوانانی که به سن ۱۳ سالگی می‌رسند اجازه می‌دهند حساب کاربری دایر کنند.

شرکت متا حدود سه سال پیش توسعه نسخه مخصوص اینستاگرام برای نوجوانان را تحت فشار قانونگذاران و مدافعان حقوق نوجوانان که به شدت نگران پیامدهای ناامن چنین پلتفرمی بودند کنار گذاشت.

مجلس سنا یآمریکا در ژوئیه امسال دو لایحه در مورد ایمنی در فضای مجازی را در دستور کار قرار داده که شرکت‌های مالک شبکه‌های اجتماعی را مجبور خواهد کرد مسئولیت تاثیر پلتفرم‌های خود بر زندگی کودکان و نوجوانان را بپذیرند.

نام این دو لایحه «قانون ایمنی آنلاین کودکان» و «قانون حفاظت از حریم خصوصی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» است.

شرکت متا اعلام کرد که حساب‌ جدید ویژه نوجوانان در آمریکا، بریتانیا، استرالیا و کانادا ظرف ۶۰ روز آينده و در اتحادیه اروپا در اواخر سال میلادی جاری جایگزین حساب‌های کاربری فعلی می‌شود.

نوجوانان در سایر کشورهای جهان از اوایل سال میلادی آینده حساب‌های ویژه را دریافت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG